جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهترین سن برای جدا کردن جای خواب کودک

محل خواب کودک در چه سنی و با چه شرایطی باید عوض شود. موضوعی که شاید سوال خیلی از پدر و مادرها باشد.

به گزارش آماج، یکی از دغدغه‌های والدین این است که چه سنی برای جدا خوابیدن کودک، سن مناسبی است که البته درباره سن دقیق این جدایی، اختلاف نظر وجود دارد.

جدا کردن جای خواب کودک اگر به شیوه اصولی و در سن مناسب صورت بگیرد، باعثِ دلبستگی سالم و استقلال کودک می‌شود. در این مطلب، نکاتی درباره بهترین زمان جدا کردن جای خواب کودک می‌آوریم.

بهترین سن برای جدا کردن جای خواب کودک

چه سنی مناسب است؟

اول از همه باید بهترین سن جدا کردن جای خواب کودک را پیدا کنید. این سن تقریبی است و بسته به روحیات کودک  حتی خود شما تغییر می‌کند؛ اما معمولا کمتر از ۶ ماه و بالاتر از ۴ سال سن مناسبی برای این جدایی نیست.

بهتر است کودک را در سنی جدا کنید که ترس از تاریکی را حس نمی‌کند و هنوز به والدین وابستگی پیدا نکرده است؛ برای همین ۱۲ الی ۱۸ ماهگی می‌تواند سن مناسبی باشد؛ البته تعیین سن بسته به هر کودکی و شرایط شما متغیر است؛ اما در شرایط نرمال، این بازه سنی می‌تواند مناسب باشد.

بهترین سن برای جدا کردن جای خواب کودک

این کار را تدریجی انجام دهید

جدا کردن جای خواب کودک باید تدریجی و مرحله‌به‌مرحله انجام شود. اگر سن کودک در حدود یک سال باشد، قانع کردن کودک راحت‌تر است؛ اما اگر سن او بالاتر باشد، باید این فرآیند را با صحبت و اقناع و آهسته و پیوسته انجام شود.

در هنگام این فرآیند جدایی، مراقب باشید کودک دچار خلا عاطفی نشود.   شب‌ها کنار تختش کنارش دراز بکشید، برایش قصه بگویید؛ حتی روزهای اول حتی منتظر شوید اول بخوابد بعد اتاقش را ترک کنید و در کل امنیت روانی کودک را تامین کنید تا راحت‌تر از شما جدا شود.

بهترین سن برای جدا کردن جای خواب کودک

اتاق خواب را دوست‌داشتنی کنید

فضای اتاق کودک باید راحت و جذاب باشد. روکش و ملحفه تخت کودک باید نخی و با جنس مرغوب و ترجیحا مطابق با سلیقه‌اش باشد و اتاق هم باید رنگ و لعاب داشته باشد تا کودک به خوابیدن در اتاق و تخت خود تمایل داشته باشد. اگر کودکتان اتاق اختصاصی ندارید یک مبل تخت‌خواب‌شو مطابق سلیقه‌اش بخرید یا فضایی از خانه را اجازه دهید مطابق سلیقه‌اش بچیند تا به آن احساس تعلق کند و راحت‌تر بتواند از شما جدا شود.

به زور متوسل نشوید

به هیچ وقت برای جدا کردن جای خواب، به زور متوسل نشوید؛ چراکه نه‌تنها در این کار موفق نخواهید شد که بلکه ممکن است کودک را دچار آسیب‌های روانی جدی کنید. اگر مشاهده کردید که کودک مقاومت می‌کند، دلایل این مقاومت را بررسی کنید.

بچه‌ها به دلایل مختلف مثل اضطراب جدایی، کنار نیامدن با مهد یا مدرسه جدید، اضافه شدن عضو جدید به خانواده، پشت سر گذاشتن بحران‌هایی مثل سیل یا زلزله، اسباب‌کشی و غیره ممکن از جدا خوابیدن امتناع کنند. در این موارد اجبار و عجله‌ای نداشته باشید و با بیشتر آغوش کشیدن کودکتان به او امنیت خاطر بدهید.

بهترین سن برای جدا کردن جای خواب کودک

شرایط ویژه در جدا کردن جای خواب کودک

در بعضی شرایط اشکالی ندارد کودکان تا سن بالاتری کنار مادر خود بخوابد؛ مثلا کودکانی که مادران شاغل دارند به دلیل اینکه مادر خود را کمتر می‌بینند، می‌توانند تا سه سالگی، در تختی جداگانه کنار مادر بخوابند یا در شرایطی که فرزند جدیدی به خانواده اضافه شده، ممکن است وابستگی کودکان بیش از حد عادی باشد و در این شرایط اشکالی ندارد تا قبل از ۴ سالگی کنار مادر باشند.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 20 =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید