جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

البرز، هرمزگان و کرمان پر بارش‌ترین استان‌های کشور

سخنگوی صنعت آب گفت: خروجی سطح‌های کشور معادل ۴.۵۶ میلیارد متر مکعب است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته بالغ بر ۳.۵ میلیارد مترمکعب بوده و نشانگر افزایش ۲۲ درصدی خروجی آب سدها است.

به گزارش آماج به نقل از شبکه آب ایران، عیسی بزرگ‌زاده مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب ایران و سخنگوی صنعت آب در هفتمین نشست با اصحاب خبری در خصوص وضعیت بارش‌های اخیر در کشور اظهار کرد: ارتفاع کل ریزش‌های جوی از ابتدای سال آبی تا ۲۷ آبان، معادل ۲۰.۸ میلی‌متر است که این مقدار بارندگی نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته که معادل ۲۶.۷ درصد بوده، ۲۲ کاهش را نشان می‌دهد.

البرز، هرمزگان و کرمان؛ پربارش‌ترین استان‌های کشور

وی اظهار کرد: از ابتدای سال آبی تاکنون استان‌های زنجان، قزوین و لرستان کم بارش‌ترین استان‌های کشور بوده‌اند و سه استان البرز، هرمزگان و کرمان بیشترین بارش را به ثبت رسانده‌اند؛ لازم به ذکر است بارش‌های اصلی در زمستان و بهار رخ می‌دهد و سهم بارش‌های پاییزی در کشور عمدتاً بسیار ناچیز است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: ورودی سدهای کشور در سال جاری معادل ۲.۴۷ میلیارد مترمکعب است که این میزان در ۲۸ آبان سال گذشته معادل ۲.۴ میلیارد مترمکعب بوده و بهبودی سه درصدی را نشان می‌دهد.

بزرگ‌زاده همچنین در خصوص خروجی سدهای کشور نیز بیان کرد: خروجی سطح‌های کشور در سال جاری معادل ۴.۵۶ میلیارد متر مکعب است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته بالغ بر ۳.۵ میلیارد مترمکعب بوده و نشانگر افزایش ۲۲ درصدی خروجی آب سدها است.

وی با اشاره به حجم کنونی مخازن سدهای کشور خاطرنشان کرد: موجودی حال حاضر سدهای کشور بالغ بر ۱۹.۶۲ میلیارد مترمکعب است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته بالغ بر ۱۸.۰۲ میلیارد مترمکعب بوده و نشان می‌دهد ۹ درصد نسبت به سال گذشته در وضعیت بهتری به سر می‌بریم؛ بنابراین درصد پر بودن مخازن در حال حاضر ۴۰ درصد است.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: اگر تمام سدهای دریاچه ارومیه را یک سد در نظر بگیریم، موجودی مخزن این سدها حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب است که درصد پرشدگی آن ۲۴ درصد است و این میزان در مقایسه با سال قبل، منفی ۱۱ درصد را نشان می‌دهد؛ بنابراین دریاچه ارومیه و سدهای آن کماکان وضعیت مناسبی ندارد.

البرز، هرمزگان و کرمان پر بارش‌ترین استان‌های کشور
البرز، هرمزگان و کرمان پر بارش‌ترین استان‌های کشور

وی با اشاره به وضعیت سدها در منطقه زاینده‌رود نیز افزود: در زاینده رود وضعیت بهتری را نسبت به سال قبل شاهد هستیم؛ به طوری که ۳۴۷ میلیون متر مکعب ذخیره مخزن این سد است و ۱۳۴ درصد بهبود را مشاهده می‌کنیم که می‌تواند خبر خوبی برای هموطنان در استان اصفهان باشد.

بزرگ‌زاده گفت: در سد زاینده‌رود رهاسازی مطابق برنامه صورت گرفته و اقدام درست وزارت نیرو باعث شده است که در سال اخیر زاینده رود وضعیت بهتری را داشته باشد.

سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به سدهای استان تهران افزود: وضعیت سدهای پنج‌گانه تهران در سال جاری مشابه سال گذشته است، البته سدهای شرق تهران نسبت به غرب آن حدود ۳۰ میلیون متر مکعب عقب‌تر است.

وی با اشاره به سد دوستی در خراسان رضوی نیز خاطرنشان کرد: این سد وضعیت مناسبی ندارد و ورودی آن هر ساله نسبت به سال گذشته کمتر می‌شود و به همین خاطر تأمین آب مشهد از جمله طرح‌های اضطراری وزارت نیرو به شمار می‌رود.

سخنگوی صنعت آب افزود: از جمله استان‌های مورد توجه در طرح‌های اضطراری برای تأمین آب شرب استان‌های تهران، خراسان رضوی، گلستان و سیستان و بلوچستان است که به صورت مداوم پایش می‌شود و این استان‌ها وضعیت ویژه‌ای برای تأمین آب شرب دارند.

بازتخصیص؛ ایده وزارت نیرو در مدیریت منابع و مصارف آب

بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور اظهار داشت: به دلیل حجم بارگذاری روی منابع سطحی و زیرزمینی به میزان دوبرابر استاندارهای جهانی، آبی برای تخصیص وجود ندارد بنابراین دولت سیزدهم ایده بازتخصیص آب را دنبال می‌کند.

وی افزود: در این خصوص باید براساس نقشه راه آب، سبد آب کشور اعم از منابع آب سطحی، زیرزمینی و آب‌های نامتعارف یعنی پساب و آب دریا را در میان مصرف‌کنندگان مختلف بازتوزیع کنیم.

سخنگوی صنعت آب کشور خاطرنشان کرد: آب شرب و بهداشت، در اولویت اول تأمین در میان مصارف مختلف آب کشور است و علاوه براین، باید آب مورد نیاز محیط زیست، صنعت، خدمات و کشاورزی را نیز تأمین کنیم.

بزرگ‌زاده با بیان اینکه عدم تعادل بین میزان مصرف و تأمین منابع آب موجب ناترازی می‌شود، گفت: این ناترازی موجب ناپایداری اکوسیستم و زیست‌بوم می‌شود که وقوع فرونشست‌ها یکی از مصادیق آن است.

اصلی‌ترین کار در تخصیص آب صنعت نهادسازی قانونی و پیاده‌سازی آن است

وی در خصوص ضمانت اجرای نقشه راه آب در بخش صنعت بیان داشت: بخش صنعت یک مصرف‌کننده مهم آب است. در نقشه راه آب کشور، آب به دو بخش تقسیم شده است. آب به منظور تأمین نیازهای پایه که «آب با کارکرد اجتماعی» نامیده می‌شود و شامل بخش شرب، بهداشت و محیط زیست می‌شود و آب با کارکرد اقتصادی که در این بخش باید آب در جایی استفاده شود که بیشترین مشارکت را در تولید سرمایه و ایجاد شغل برای جامعه ایرانی دارد. در این مسیر اصلی‌ترین کار نهادسازی قانونی است و در گام بعدی پیاده سازی آن است.

بزرگ‌زاده تصریح کرد: در آب‌های نامتعارف نیز از طرح‌های دریا و جمع‌آوری و تصفیه پساب و سایر منابع آب نامتعارف حمایت کردیم و در لوایح بودجه سالانه نیز ماده‌ای را پیش‌بینی کردیم که طرح‌های پساب باید از طریق سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی اجرا شود.

البرز، هرمزگان و کرمان پر بارش‌ترین استان‌های کشور
البرز، هرمزگان و کرمان پر بارش‌ترین استان‌های کشور

وی اظهار کرد: ابلاغ باز تخصیص به قریب به هزار واحد صنعتی پرآب‌بر در کل کشور با حجم ۸۱۰ میلیون مترمکعب در سال داده شده است که این واحدهای صنعتی شامل واحدهای صنعتی بزرگ پرآب‌بر و سودده هستند که هزینه تأمین آب در سبد تولید صنعت آنها بسیار ناچیز است.

بزرگ‌زاده با بیان اینکه صنایع آشامیدنی، غذایی و دارویی شامل باز تخصیص آب نامتعارف نشده است، اظهار کرد: این صنایع از آب سالم شهری استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: برخی از ملاحظات شرعی، عرفی و بهداشتی باعث شده که استفاده از پساب را در بعضی از بخش‌ها با محدودیت به کار گیریم و ملاحظات اقتصادی را نیز در این بخش در نظر گرفتیم؛ به همین دلیل صنایعی همچون نساجی و پوشاک از سایر صنایع جدا شده و برای این موارد استثنا قائل شدیم. همچنین از صنایع کوچک و متوسط نیز در این طرح حمایت شده است.

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: این قانون در برنامه هفتم توسعه نیز آورده شده است و اقدامی که از ۵۰ سال گذشته تنها در قالب حرف باقی مانده بود، اکنون به مرحله عملیاتی رسیده است.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 10 =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید