جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نانوذرات ویرایش ژن در ریه‌ها را امکان‌پذیر می‌کند

محققان نوع جدیدی از نانوذرات را طراحی کردند که ویرایش ژن در ریه‌ها را امکان‌پذیر می‌کند.

به گزارش آماج از تارنمای دانشگاه ماساچوست آمریکا، این نانو ذرات می‌تواند به ریه‌ها تجویز شود، جایی که این نانوذرات می‌تواند آر ان ای (RNA) پیغام‌بر در ژن ها را رهاسازی کند، آر ان ای هایی که پروتئین های مفید را رمزگذاری می‌کنند.

محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) و دانشکده پزشکی دانشگاه ماساچوست در این بررسی می‌گویند: با توسعه بیشتر این فناوری، این ذرات می‌توانند روش درمان استنشاقی برای فیبروز کیستیک و سایر بیماری‌های ریه ارائه دهند.

دانیل اندرسون از محققان این پروژه اظهار داشت: این اولین نمایش تحویل بسیار کارآمد آر ان ای به ریه‌های موش است. ما امیدواریم که بتوان از آن برای درمان یا ترمیم طیف وسیعی از بیماری‌های ژنتیکی از جمله فیبروز کیستیک استفاده کرد.

در یک مطالعه روی موش‌ها، اندرسون و همکارانش از این ذرات برای تزریق ام آر ان ای mRNA رمزگذاری ماشین‌آلات مورد نیاز برای ویرایش ژن CRISPR/CAS۹ استفاده کردند. این دستاورد می‌تواند مسیر تازه‌ای برای طراحی نانوذرات درمانی ایجاد کند، مسیری که می‌تواند با به‌وجود آوردن ژن‌های جدید، آن‌ها را جایگزین ژن های ایجاد کننده بیماری کند.

ام آر ان ای ظرفیت درمانی بسیار خوبی برای درمان انواع بیماری‌های ناشی از ژن‌های معیوب دارد. یکی از موانع استقرار آن تاکنون مشکل در ارائه آن به بخش‌های هدف در بدن، بدون اثرات خارج از هدف بوده است.

نانوذرات تزریق شده غالباً در کبد جمع می‌شوند، بنابراین چندین کارآزمایی بالینی برای ارزیابی درمان‌های بالقوه ام آر ان ای mRNA برای بیماری‌های کبدی، در حال انجام است. در واکسن‌های ضدکرونا، ام آر ان ای (mRNA ) معمولا در نانوذرات لیپیدی محصور می‌شود، یک کره از جنس چربی که از ام آر ان ای(mRNA) در برابر شکسته شدن زودهنگام محافظت می‌کند و به ورود به سلول‌های هدف کمک می‌کند.

چند سال پیش، آزمایشگاه اندرسون ذراتی طراحی کرد که می‌توانستند به سلول‌های اپیتلیال که بیشتر سطح ریه‌ها را تشکیل می‌دهند، وارد شوند. در سال ۲۰۱۹، آزمایشگاه وی نانوذراتی ایجاد کرد که می‌توانست ام آر ان ای (mRNA) رمزگذاری شده برای تولید نوعی پروتئین را به سلول‌های ریه تحویل دهد. این ذرات از پلیمر به جای لیپید ساخته شده‌اند که باعث می‌شود برای استنشاق در ریه آسان‌تر شود. با این حال، برای افزایش قدرت آنها و به حداکثر رساندن سودمندی، کار بیشتری روی آن ذرات لازم بود.

در مطالعه جدید، این گروه تصمیم گرفتند نانوذرات لیپیدی را ایجاد کنند که می‌توانند ریه ها را هدف قرار دهند. این ذرات از مولکول هایی تشکیل شده‌اند که حاوی دو قسمت هستند: یک گروه دارای بار مثبت و یک دم لیپیدی بلند. بار مثبت به ذرات کمک می‌کند تا با ام آر ان ای (mRNA) با بار منفی در تعامل باشند و همچنین به mRNA کمک می‌کند تا از ساختارهای سلولی که پس از ورود به سلول‌ها، ذرات را درگیر می‌کنند، فرار کند.

این ذرات جدید نیز به سرعت تجزیه می‌شوند که به آن‌ها اجازه می‌دهند طی چند روز از ریه پاک شوند و خطر التهاب را کاهش دهند. در صورت نیاز به دزهای مکرر، این ذرات می‌توانند چندین بار به بیمار تحویل داده شوند.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + دو =

آخرین اخبار