جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ساخت واکسن نانویی که از مادر به جنین منتقل می‌شود

محققان اعلام کردند: واکسن‌های ام آر ان آی(mRNA ) تازه توسعه یافته علیه ویروس زیکا (Zika) و ایدز (HIV-۱) پاسخ‌های آنتی‌بادی قوی ایجاد می‌کنند که از خرگوش‌های باردار به فرزندان آنها منتقل می‌شوند.

به گزارش آماج از تارنمای نانو یورِک‌الِرت، این نتایج از توسعه بیشتر پلتفرم واکسن Liontm/repna برای کمک به مادران و نوزادان به منظور محافظت در برابر انتقال بیماری از مادر به کودک پشتیبانی می‌کند.

موفقیت اخیر واکسن‌های ام آر ان ای mRNA در پاسخ به ویروس کرونا، کاتالیزوری برای توسعه واکسن های mRNA شده که سایر بیماری‌های عفونی را هدف قرار می‌دهد.

سازمان غذا و دارو آمریکا واکسن mRNA را برای کودکان ۶ ماهه و بالاتر مجاز کرده و یافته های اولیه در زنان باردار هیچ ضرر آشکاری را نشان نداده است.

آمیت خندار از محققان شرکت شرکت اچ‌دی‌تی بیو (HDT Bio) درمورد این تحقیق گفت: جلوگیری از انتقال بیماری از مادر به کودک، هدف اصلی برای کاهش بار بیماری در نوزادان است.

وی با هرمان استاتس از دانشکده پزشکی دانشگاه دوک و نوح ساتر از انستیتوی تحقیقات کودکان سیاتل آمریکا برای ارزیابی واکسن‌های خودسازی خودآموزی (REPRNA) همکاری می کند.

محققان با استفاده از ویروس زیکا و اچ آی وی HIV-۱ به‌عنوان اهداف بیماری مدل، واکسن‌هایی را با فرمولاسیون نانوذرات LIONTM روی خرگوش‌های باردار آزمایش کردند. این دو پاتوژن نقش مهمی در ایجاد عفونت در نوزادان پس از انتقال از مادر به کودک دارند.

فناوری تحویل اختصاصی LIONTM یک امولسیون نانوذرات روغن در آب پایدار است که بر خلاف فرمولاسیون نانوذرات لیپیدی، که RNA را محاصره می‌کند، به صورت الکترواستاتیک به اسیدهای نوکلئیک متصل می‌شود و از آن محافظت می‌کند. از آنجا که LIONTM مستقل از repRNA ذخیره می‌شود، دارای قابلیت‌های پلاگ‌اندپلی است و امکان ارزیابی سریع سازه‌های جدید واکسن را امکان‌پذیر می‌کند.

74132

نتایج نشان داد که ایمن‌سازی مجدد با یک دز به نسبت زیاد به خوبی تحمل می‌شود و هیچ تأثیر مضری بر بیمار ندارد. واکسن‌های LionTM/reprNA همچنین باعث ایجاد پاسخ آنتی‌بادی خاص آنتی‌ژن در خرگوش‌های باردار بزرگسالان شد که به جنین در رحم منتقل شده‌اند.

محققان همچنین دریافتند که زمان واکسیناسیون مادر برای به حداکثر رساندن انتقال آنتی‌بادی بسیار مهم است و واکسیناسیون بعدی در نوزادان در مقایسه با عدم واکسیناسیون، سطح آنتی‌بادی بالا را حفظ کرده است.

برای تحریک پاسخ ایمنی، در بسیاری از واکسن ها میکروب ضعیف یا غیرفعال را وارد بدن می کنند ولی mRNA که نوع جدیدی از واکسن ها برای محافظت در برابر بیماری های عفونی هستند، به سلول ها می آموزند که چگونه پروتئینی بسازند که باعث ایجاد پاسخ ایمنی در داخل بدن شود. این پاسخ ایمنی که آنتی بادی تولید می کند، همان موردی است که در صورت ورود ویروس واقعی به بدن، ما را از ابتلا محافظت می کند.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید