جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کرونا ویروس و سویه جدید

کرونا ویروس
کرونا ویروس

کرونا ویروس و سویه جدید : سویه جدید کووید به نام پیرولا که به سرعت در حال انتشار است، چهار علامت کلیدی دارد که به افراد توصیه می‌شود در صورت ناخوشی از آن آگاه باشند.

کرونا ویروس

کرونا ویروس
کرونا ویروس

به گزارش آماج : متخصصان، گلودرد، آبریزش یا انسداد بینی، سرفه (با خلط یا بدون خلط) و سردرد را به‌عنوان ویژگی‌های معمول سویه جدید ذکر کرده‌اند و در حال حاضر مشخص نیست که آیا علائمی ایجاد می‌کند که با سایر سویه‌های کووید متفاوت باشد یا خیر.

سویه جدید کرونا چیست؟

ابتدا بهتر است ببینیم که، سویه جدید کرونا چیست؟ اما به طور کلی ویروس‌ها موجوداتی بسیار ریز هستند که کاملاً به‌عنوان یک موجود زنده در نظر گرفته نمی‌شوند. ساختار اغلب ویروس‌ها شامل مادۀ وراثتی و یک عامل محافظت‌کننده و انتقال‌دهندۀ آن است. این مادۀ وراثتی ویژگی‌های آن ویروس را تعیین می‌کند.

هر ویروس بعد از ورود به بدن میزبان خود سعی می‌کند تکثیر شود و درضمن تکثیر خود به میزبان آسیب می‌زند. این آسیب یا نتیجۀ تکثیر ویروس در بدن است یا اینکه نتیجۀ پاسخ سیستم ایمنی میزبان به ویروس است.

درضمن تکثیر ویروس، ویروس‌های جدیدی کپی ویروس اصلی ایجاد می‌شوند. در واقع مادۀ وراثتی ویروس تولید می‌شود و عوامل محافظت‌کننده و سایر عوامل ویروسی نیز تولید و سرهم می‌شوند و به‌عنوان یک ویروس کامل ظاهر می‌شوند. در این بین، درحین تکثیر مادۀ وراثتی ممکن است خطایی ایجاد شود.

این خطا موجب ایجاد ویژگی‌های جدید در ویروس می‌شود که گاهی به ضرر آن و گاهی به سود ویروس است. گاهی ویروس درضمن تکثیر خود در بدن میزبان ممکن است ویژگی‌هایی را از میزبان دریافت کند و به اصطلاح آپدیت شود. همۀ این تغییرات گاهی موجب می‌شوند که ویروس راحت‌تر به دام سیستم ایمنی بیفتد و سریع‌تر از بین برود و گاهی نیز موجب مقاومت ویروس در برابر سیستم ایمنی میزبان می‌شود.

این تغییرات موجب ایجاد ویروس‌های جدیدی می‌شوند که اغلب ویژگی‌های اصلی آن‌ها با ویروس مادر مشابه است؛ اما، در جزئیات خاصی تفاوت دارند. این ویروس‌های جدید سویه‌های جدید آن ویروس در نظر گرفته می‌شوند، حتی ممکن است دسته‌بندی‌هایی به‌عنوان زیر سویه نیز انجام شود.

در واقع اگر خلاصه‌وار بگوییم که سویه جدید کرونا چیست، باید گفت ویروس‌های کرونایی که درضمن تکثیر ویژگی‌های جزئی متفاوتی دارند سویه‌های جدید ویروس کرونا هستند. پس بهترین راه پیشگیری از امیکرون یا سایر سویه‌های کروناست.

کرونا ویروس
کرونا ویروس

نشانه های ویروس کرونا در کودکان

بیشتر از یک سال است که جهان با مهمان ناخوانده ای به نام ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند. کرونا در کودکان و بزرگسالان بطور یکسان دیده نشده است. کودکان ممکن است به این ویروس مبتلا شوند اما به اندازه بزرگسالان درگیر نمی شوند و معمولا بیماری آن ها جدی نیست.
البته این به معنای کم اهمیت بودن کرونا در کودکان نیست. همه افراد جامعه از کودک تا بزرگسال و سالمند در خطر کووید-۱۹ هستند و برای حفظ سلامتی خود و دیگران ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله عدم تماس دست با اجسام و افراد، ضد عفونی مداوم دست ها و استفاده از ماسک در اماکن عمومی می باشند.

علائم ویروس کرونا در کودکان

علائم اصلی ویروس کرونا در کودکان عبارت است از:

تب و دمای بالای بدن
سرفه مداوم، منظور سرفه زیاد است، بیش از یک ساعت سرفه مداوم یا ۳ دوره یا بیشتر سرفه طولانی در ۲۴ ساعت
از دست دادن یا تغییر حس بویایی و چشایی، منظور این است که حس بویایی و چشایی کار نمی کند یا چیزهایی که بو یا مزه متفاوت از حالت طبیعی دارند حس نمی کنند.

در صورت بروز علائم ویروس کرونا در کودکان چه باید کرد؟

اگر کودک شما علائم ویروس کرونا را دارد:

کرونا ویروس
کرونا ویروس

باید هرچه زودتر آزمایش انجام دهید تا مطمئن شوید کودک به ویروس کرونا مبتلا شده است یا خیر.

شما و فرزندتان و تمام اعضای خانواده باید در خانه بمانید و تا زمانی که نتیجه آزمایش را دریافت نکرده اید، جز در موارد مهم مثل مراجعه به پزشک از خانه خارج نشوید. همچنین از پذیرش مهمان هم اجتناب کنید زیرا هرگونه تماس با اشخاص دیگر ریسک ابتلا را بالا خواهد برد.
اگر کودک در زمان شروع علائم یا ۴۸ ساعت قبل از آن با کسی در ارتباط بوده است به او خبر دهید تا در خانه بماند و در صورت مثبت بودن آزمایش کودک، او هم آزمایش دهد.

اگر حال کودک ناخوشایند به نظر می رسد چه باید کرد؟

کودکان و نوزادان به بیماری هایی مبتلا می شوند که ممکن است سلامتشان را تهدید کرده و باعث ناراحتیشان شود. بسیار مهم است که در صورت نیاز سریعا کمک های پزشکی را دریافت کنند.

زیر ۳ ماه است و تب بالای ۳۸ درجه دارد یا فکر می کنید تب دارد.
۳ تا ۶ ماهه است و تب بالای ۳۹ درجه دارد و یا اینکه شما حس می کنید تب دارد.
علائم دیگری دارد مانند بثورات پوستی که در اثر تب و دمای بالای بدن ظاهر می شود.
دمای بدن کودک بالاست و بیشتر از ۵ روز طول کشیده است.
اشتهایی به غذا ندارد یا در حالت معمولی نیست و شما را نگران می کند.
دمای بالای بدن کودک با تب بر پایین نمی آید.
کمبود آب دارد. به عنوان مثال پوشکش مرطوب نیست یا چشمانش گود رفته است و یا هنگام گریه اشک ندارد.

به گفته بهداشت عمومی اسکاتلند (PHS)، سویه BA.۲.۸۶ که برای اولین بار ماه گذشته از طریق آزمایش PCR شناسایی شد تاکنون در تعدادی از کشورهای مختلف نیز کشف شده و قادر است به سرعت جهش یابد و موارد ابتلا بیشتری ایجاد کند.

دانشمندان کشف کرده‌اند که زیر متغیر امیکرون در مقایسه با سویه غالب قبلی، ۳۰ جهش بیشتر در پروتئین اسپایک دارد.

دکتر کریس پاپادوپولوس، مدرس اصلی بهداشت عمومی در دانشگاه بدفوردشایر انگلستان گفت: «در حال حاضر، ما اطلاعات خاصی در مورد اینکه آیا علائم سویه پیرولا به‌طور قابل توجهی با سایر سویه‌ها متفاوت است یا خیر، نداریم».

وی تاکید کرد: «بنابراین، برای شناسایی قطعی نشانه‌های منحصر به فرد این سویه بسیار زود است.»

برنامه واکسن آنفلوآنزا و کووید-۱۹ به دلیل کشف سویه پیرولا که به گفته مقامات سرویس سلامت ملی (NHS) نگران‌کننده‌ترین سویه جدید از زمان ظهور امیکرون است. وزارت بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی اعلام کرد که واکسیناسیون‌ها از ۱۱ سپتامبر به دنبال توصیه‌های UKHSA آغاز می‌شود البته پیش از این قرار بود واکسیناسیون در ماه اکتبر شروع شود.

کرونا ویروس
کرونا ویروس

پیرولا در زمانی که برای اولین بار در ۱۸ آگوست شناسایی شد، در چهار کشور حضور داشت اما از آن زمان حداقل به ۹ کشور گسترش یافته است و احتمالا در جاهای دیگر نیز حضور دارد. قبلا دو مورد شناخته شده یکی در انگلستان و دیگری در اسکاتلند وجود داشت اما از آن زمان مورد دیگری نیز در انگلیس اعلام شده است و بر اساس گزارشها، چهارمین مورد در اسکاتلند نیز وجود دارد.

دکتر پاپادوپولوس گفت: پیرولا می‌تواند «به طور بالقوه قابل انتقال‌تر و شدیدتر» در مقایسه با سویه غالب قبلی باشد.

وی ادامه داد: با این حال باید در نتیجه‌گیری قطعی تا زمان انجام آنالیزهای بعدی مانند تعیین توالی ژنومی و مطالعات آزمایشگاهی احتیاط کنیم.

این متخصص توصیه کرد در صورت داشتن هر یک از این علائم و مشکوک بودن به این بیماری، آزمایش کووید را انجام دهید و توصیه سرویس سلامت ملی بیان می‌کند که در صورت بروز علائم باید در خانه بمانید و تماس خود را با دیگران محدود کنید.

 

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید