جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کرم رباتیک جنرال الکتریک بازرسی و تعمیر موتور جت‌ها را بسیار آسان‌تر می‌کند

به گزارش آماج، کمپانی هوافضای جنرال الکتریک از یک رباتیک کرم‌مانند رونمایی کرده است که می‌تواند در آینده موتور جت‌ها را بازرسی و تعمیر کند. این ربات که سنسی‌ورم (Sensiworm) نام دارد، نقش یک جفت چشم و گوش اضافه را برای اپراتورهای خدمات هواپیماها بازی می‌کند. طبق اعلامیه GE، این ربات نرم می‌تواند زمان خرابی را به حداقل برساند و بازرسی‌های کمتر تهاجمی اجرا کند. این ربات حتی در آینده می‌تواند خودش موتورها را تعمیر کند.

سنسی‌ورم مخفف عبارت کرم رباتیک عصبی پوستی الکترونیک نرم (Soft ElectroNics Skin-Innervated Robotic Worm) است. کمپانی GE نقش این ربات را در مهندسی هوافضا به نقش ربات‌های نرم غیرتهاجمی در جراحی بیماران تشبیه می‌کند.

بازرسی و تعمیر راحت موتور جت‌ها با کرم رباتیک جنرال الکتریک

این کمپانی نوشته است: «این تکنولوژی‌ها بازرسی و تعمیر کمتر تهاجمی موتورهای متصل به بال جت‌ها را ممکن می‌سازند و زمان خرابی را به حداقل می‌رسانند.» GE می‌گوید ربات سنسی‌ورم می‌تواند دسترسی تقریباً نامحدود به موتورها را برای اپراتورها امکان‌پذیر کند، بدون اینکه نیاز به بازکردن آن‌ها وجود داشته باشد.

اپراتورها از راه دور سنسی‌ورم را کنترل می‌کنند. این ربات می‌تواند بین بخش‌های مختلف موتور بلغزد؛ ازجمله روی تیغه‌های درحال چرخش توربین‌ها. سنسی‌ورم می‌تواند به‌طور اتوماتیک موانع را احساس و از آن‌ها اجتناب کند و با پاهای مکنده هوای خود به جاذبه غلبه نماید و ضخامت پوشش‌های مانع گرما را اندازه بگیرد. GE می‌گوید رباتش حتی قادر است نشت گاز را بو بکشد.

image 54این کمپانی نوشته است «[این ربات] با طراحی نرم و سازگار خود می‌تواند هر اینچ موتور جت را بازرسی کرده و ویدیوی زنده و داده‌های زمان واقعی را درباره شرایط بخش‌هایی مخابره کند که اپراتورها معمولاً آن‌ها را چک می‌کنند.»

 

شرکت هوافضای GE این کرم رباتیک را با تکنولوژی SEMI Flex طراحی کرده که حاصل همکاری بخش دولتی و خصوصی ارتش آمریکا با تمرکز روی ابزارهای الکترونیک منعطف است. GE اشاره‌ای نکرده که سنسی‌ورم تا چه حد توسعه یافته است یا چه زمانی می‌توانیم انتظار بهره‌برداری میدانی آن را داشته باشیم.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید