جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هر درخواست و تماسی را در شبکه‌های اجتماعی تایید نکنید

رییس پلیس فتای تهران بزرگ گفت: هر درخواست و تماسی را در شبکه‌های اجتماعی تایید نکنید.

به گزارش آماج، سرهنگ داوود معظمی گودرزی، رییس پلیس فتای تهران بزرگ گفت: خیلی از افرادی که شبکه‌های اجتماعی آنان هک شده یا پولی از حساب آنها رفته است و یا تصاویر خصوصی شان را با دست خود ارسال کرده‌اند به توصیه‌ها درخصوص عدم پاسخ به تماس ها و درخواست ها از اشخاص ناشناس توجه نکرده‌اند.

سرهنگ گودرزی گفت: پرونده‌ای داشتیم که خانمی شکایت کرد و اذعان داشت که برادر من در ساعات پایانی شب برایم پیامی فرستاده و درخواست داشت که عکس‌های تولد را برایم بفرست، برای من جای تعجب بود که او این عکس‌ها را در این ساعت از شب برای چه می‌خواهد؟ و به همین علت مشکوک شده و با برادرم تماس گرفتم که او خوابیده بود و استراحت می‌کرد و از موضوع اطلاعی نداشت که متوجه می‌شود تلگرام برادرش هک شده و تحت این عنوان مجرمین از آنها قصد سو استفاده داشته‌اند.

وی افزود: هرگونه درخواست اینچنینی را تأیید نکرده و حتماً به صورت تلفنی تاییدیه لازم را از فرد آشنا و دوست و خانواده بگیرید که مبادا شبکه اجتماعی فرد مد نظر هک شده و مورد سو استفاده افراد مجرم قرار گرفته باشد.

سرهنگ گودرزی گفت: یکی دیگر از شگردهای مجرمین در فضای مجازی استفاده از بدافزارها است، در حوزه نرم افزارهای بانکی و در حوزه لینک‌های آلوده به کرات این موضوع را خدمت مردم توضیح داده‌ایم و هشدارهای لازم را داده‌ایم؛ چندی قبل فردی در فضای مجازی نرم افزار هکر می‌فروخت و خیلی‌ها به فکر خرید این مورد افتادند که بتوانند یک سری اطلاعات کسب کنند،

جالب است این نرم افزاری که برای فروش گذاشته شده بود یک بدافزاری بود که وقتی خریداری و نصب می‌شد کنترل سیستم و گوشی همراه در اختیار فرد هکر قرار می‌گرفت که با پیگیری‌های همکارانم در پلیس فتا این فرد دستگیر شد و با کمال تأسف مشاهده کردیم که او یک پسر بچه ۱۶ ساله هست که این بدافزار را در قالب یک نرم افزار منتشر و در معرض فروش قرار داده است و بالغ بر ۸۰ نفر فقط در پلیس فتای تهران از این فرد شکایت کرده بودند.

وی گفت: اگر آگاه باشیم و نرم افزاهای خود را از منابع ناشناخته و مشکوک دریافت نکنیم و اگر این فرهنگ را داشته باشیم که نباید روی هر لینک ارسالی کلیک و هر نرم افزار مخربی را نصب نکنیم به دام مجرمین سایبری نخواهیم افتاد.

هر درخواست و تماسی را در شبکه‌های اجتماعی تایید نکنید
هر درخواست و تماسی را در شبکه‌های اجتماعی تایید نکنید

سرهنگ معظمی گودرزی افزود: همیشه تاکید می‌کنیم که رمزهای عبور قوی انتخاب کنید تا غیر قابل حدس زدن باشد.

وی ادامه داد: در سنوات گذشته پرونده‌ای داشتیم که در شبکه اجتماعی اینستاگرام روی داده بود و بالغ بر ۳ هزار شاکی داشت و شما شاید فکر کنید که یک گروه هکری بزرگ بوده‌اند

اما این‌طور نبود بلکه این افراد یک سری افراد معلوم الحال و معتاد به شیشه بودند که شب تا صبح بر روی شماره‌های همراهی که رمز و یوزر نیمی از آنان شماره تلفن همراهشان بود کار می‌کردند.

سرهنگ گودرزی گفت: این افراد یک شماره، یک شماره رمزهایی که شماره تلفن افراد بود را تست می‌کردند و وقتی دسترسی پیدا می‌کردند به دایرکت مراجعه کرده و از مخاطبین درخواست پول می‌کردند.

وی افزود: توصیه می‌شود که برای انتخاب رمز، رمزهای قابل حدس زدن را انتخاب نکنید و رمزهایی غیر قابل حدس زدن باشد.

سرهنگ گودرزی بیان داشت: تا الان پرونده‌ای نداشتیم که فرایند احراز دو مرحله‌ای آن فعال بوده باشد و فرد هکر توانسته باشد وارد حساب کاربری افراد شود. این موضوع در واقع یک سپر امنیتی هست که به افراد کمک می‌کند تا کسی وارد حریم خصوصی آنها نشود.

هر درخواست و تماسی را در شبکه‌های اجتماعی تایید نکنید
هر درخواست و تماسی را در شبکه‌های اجتماعی تایید نکنید

وی گفت: اگر این اتفاق افتاد اولین کاری که باید انجام دهیم این است که شبکه اجتماعی را ریکاوری کنیم و مسیر آن در سایت پلیس فتا موجود است و حتماً به کانتکت ها و به پلیس هم موضوع را اطلاع دهیم.

وی اظهار داشت: مردم می‌توانند به سایت پلیس فتا و یا با شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ مرکز فوریت‌های پلیس فتا و یا شماره تلفن ۱۱۰ تماس بگیرند و پلیس فتا نیز آماده خدمت رسانی ۲۴ ساعته به شهروندان است.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − پنج =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید