جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فروش خودروهای دنده دستی به‌طرز عجیبی افزایش یافته است!

شرایط در بازار خودرو جهان تغییر کرده و اکنون فروش خودروهای دنده دستی به طرز عجیبی در مقایسه با خودروهای اتوماتیک، افزایش یافته است.

از زمانی که تولید خودروهای اقتصادی با گیربکس اتوماتیک رونق گرفت، فروش خودروهای دنده دستی به مرور در جهان کاهش یافت. حتی در بازار خودرو انحصاری ایران نیز مشتریان به خرید خودروهایی همچون دانگ فنگ H30‌ کراس، رنو ساندرو اتوماتیک یا جک J5‌ اتوماتیک تمایل شدیدی نشان دادند. با‌این‌حال شرایط در بازار خودرو جهان تغییر کرد. اکنون فروش خودروهای دنده دستی به‌طرز عجیبی در مقایسه با خودروهای اتوماتیک، افزایش یافته است.

در سال 2019، تنها 0.7 درصد از کل وسایل نقلیه جدید فروخته‌شده در آمریکای شمالی مجهز به گیربکس دنده دستی بودند. بااین‌حال بین سال‌های 2019 تا 2023، این روند افزایش یافته است. اکنون خودروهای دنده‌ای 1.7 درصد از کل فروش خودرو در آمریکای شمالی را در اختیار دارند. این رقم در منطقه آمریکای شمالی که حتی در گذشته نیز به عرضه خودروهای اتوماتیک شهرت داشت، برای کارشناسان عجیب به نظر می‌رسد.

چرا فروش خودرو های دنده دستی افزایش یافته است؟

داده‌های اعلام‌شده براساس گزارش Good Car Bad Car به شما ارائه شده‌اند. این مؤسسه اطلاعات مربوط به فروش هر برند خودروسازی را جمع‌آوری می‌کند و از بین آن‌ها تحلیل‌های مختلفی را ارائه می‌دهد. براساس تحلیل این مؤسسه، ادامه روند فروش خودروهای دنده دستی در سال 2024 باعث خواهد شد که سهم کل این خودروها از بین محصولات فروخته‌شده جدید به 2 درصد برسد.

خودرو های دنده دستی

دلیل افزایش فروش خودروهای دنده‌ای، تلاش برای زنده نگه‌داشتن گیربکس دنده دستی از سوی تولیدکنندگان ژاپنی است. این شرکت‌ها طی سالیان گذشته با عرضه مدل‌های اسپرت مختلف همچون مزدا MX-5، سوبارو BRZ و تویوتا GR 86، گیربکس‌های دنده‌ای را زنده نگه داشتند. همچنین قیمت این خودروها بسیار رقابتی تعیین شد. درنتیجه علاقه‌مندان به رانندگی می‌توانند یک خودرو مجهز به گیربکس دنده‌ای بخرند و هزاران بار با آن شتاب بگیرند یا حرکات مختلف را انجام دهند. بدیهی است که استهلاک یک گیربکس دنده‌ای از گیربکس‌های دوکلاچه پیچیده کمتر است. همچنین هزینه تعمیرات این گیربکس‌ها نیز بسیار کمتر از جعبه دنده‌های دوکلاچه خواهد بود که در خودروهای اسپرت استفاده می‌شوند.

1Screenshot 2024 02 26 142851 1024x676 1

براساس گزارش آماج، شصت درصد از خریداران مزدا MX-5 گیربکس دستی را ترجیح می‌دهند. این میزان در سوبارو BRZ‌ به 79 درصد می‌رسد. افزایش تمایل مشتریان برای خرید خودرو با گیربکس دنده‌ای، باعث شده است تا سایر خودروسازان نیز این گیربکس را به چرخه تولید برگردانند. اکنون مشتریان می‌توانند خودروهایی همچون بی ام و Z4، تویوتا سوپرا و بی ام و M2‌ را با گیربکس دستی بخرند. حتی خودرو لوکسی همچون آکورا اینتگرا (نسخه لوکس هوندا اینتگرا) نیز با گیربکس دستی قابل سفارش است.

دلایل دیگر

دیگر رسانه فعال در حوزه خودرو یعنی Jalopnik، تغییرات سبک مشتریان نسل Z‌ را دلیلی برای افزایش فروش خودروهای دنده‌ای عنوان کرده است. این گروه از مشتریان به خرید خودرو با گیربکس دنده‌ای علاقه بسیاری دارند و به تغییر جهت بازار کمک کرده‌اند. بااین‌حال آیا افزایش فروش خودروهای اسپرت می‌تواند همه‌گیری خودروهای برقی را کند یا متوقف کند؟ این موضوع را در آینده خواهیم فهمید.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید