جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ساعت آخرالزمان فرا رسید

ساعت
ساعت

ساعت آخرالزمان فرا رسید :  آیا تکثیر سلاح‌های هسته ای، تغییرات آب و هوایی و همه گیری بیماری ها، جهان را به نابودی نزدیک کرده است؟

ساعت

ساعت
ساعت

به گزارش آماج : جدیدترین به‌روزرسانی ساعت آخرالزمان نشان می‌دهد که حالا بیش از هر زمان دیگری در طول تاریخ به نابودی نزدیک شده‌ایم.

حالا ساعت آخرالزمان در سال جدید میلادی همچون سال ۲۰۲۱ زمان ۱۰۰ ثانیه پیش از نیمه شب را نشان می‌دهد. ساعت آخرالزمان ساعتی نمادین است که بولتن دانشمندان اتمی که در سال ۱۹۴۵ از سوی گروهی از دانشمندان از جمله آلبرت اینشتین، رابرت اوپنهایمر و افرادی که روی طرح معروف به پروژه «منهتن» کار می‌کردند، پایه گذاری شد. دانشمندانی که در پروژه «منهتن» با یکدیگر همکاری می‌کردند اولین بمب اتمی جهان را ساختند.

بولتن دانشمندان اتمی می‌گوید انسان‌ها تنها 100 ثانیه با آخرالزمان فاصله دارند. این تعریف استعاری که تحت عنوان فاصله باقی‌مانده تا نیمه‌شب ساعت آخرالزمان هم شناخته می‌شود، هر سال به‌روز می‌شود و براساس مؤلفه‌های مختلفی نشان می‌دهد که انسان چقدر تا نابودسازی خود فاصله دارد

ساعت آخرالزمان یا ساعت روز قیامت نمادی است که هرساله احتمال وقوع فجایع آخرالزمانی را که زاده عملکرد انسان است، نشان می‌دهد.

این ساعت از سال ۱۹۴۷ توسط اعضای بولتن دانشمندان اتمی نگهداری می‌شود و نشان دهنده احتمال وقوع اتفاقاتی چون جنگ هسته‌ای است. این ساعت از سال ۲۰۰۷ تغییرات اقلیمی و تحولات جدید در علوم و فناوری‌هایی را که به دست بشر رخ داده و می‌تواند سبب بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیر شود، منعکس می‌کند.

تصمیم‌گیری در مورد حرکت ساعت آخرالزمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اعضای بولتن دانشمندان اتمی هر ساله یک بار در ماه ژوئن و یک بار در ماه نوامبر گرد هم می‌آیند و در مورد این ساعت تصمیم‌گیری می‌کنند. این تصمیم‌گیری با حضور و مشورت گروهی از دانشمندان شامل ۱۵ برنده جایزه نوبل صورت می‌پذیرد.

ساعت آخرالزمان هرچه به نیمه‌شب نزدیک‌تر باشد، نشان می‌دهد که احتمال وقوع فاجعه‌ای جهانی بیشتر شده‌است.

این بولتن هر سال ساعت آخرالزمان را تنظیم می‌کند تا نشان دهند که آیا رویداد‌های سال گذشته، بشر را به نابودی نزدیک یا از آن دور کرده است؟ به این ترتیب از نظر گروه «بولتن دانشمندان اتمی» واقع در دانشگاه شیکاگو، تهدید‌ها برای بشر نسبت به سال قبل کمتر نشده است.

این گروه در بیانیه خود این تهدید‌ها را موضوعاتی نظیر تهدید‌های ناشی از تکثیر سلاح‌های هسته ای، تغییرات آب و هوایی و همه گیری بیماری‌ها دانسته است. این یعنی اگر قبلا جنگ جهانی تهدید بود، حالا آلودگی هوا تهدید است، اما تنها وجه مشترک این وضعیت نقش انسان در پیدایش تهدیدهاست.

ساعت
ساعت

از سال ۱۹۴۷ میلادی تاکنون ساعت آخرالزمان هر سال به طور نمادین زمان باقی مانده به پایان زندگی بشر را نشان می‌دهد و روز پنجشنبه هفته گذشته بدون تغییر نسبت به سال قبل رونمایی شد.

«ریچل برانسون»، رئیس «بولتن دانشمندان اتمی» که متولی ساعت آخرالزمان است، گفت: «اگر قرار است بشریت از فاجعه‌ای حیاتی جلوگیری کند باید رهبران جهان عملکرد بهتری در حوزه مقابله با پخش اخبار جعلی، در نظر گرفتن علم و همکاری با یکدیگر داشته باشند. این فاجعه حیاتی هر آنچه را که بشر تاکنون شاهدش بوده است تحت الشعاع قرار خواهد داد.»

جالب است بدانید که گروه «بولتن دانشمندان اتمی» در ابتدا از ساعت آخرالزمان برای هشدار درباره خطر جنگ هسته‌ای در دوران جنگ سرد رونمایی می‌کرد. ساعت آخرالزمان در حالی اکنون تنها ۱۰۰ ثانیه با نیمه شب فاصله دارد که در سال ۱۹۹۱ پس از پایان جنگ سرد تا ۱۷ دقیقه مانده به نیمه شب عقب کشیده شده بود.

بولتن دانشمندان اتمی در سال ۱۹۴۵ توسط آلبرت انیشتین، جی رابرت اوپنهایمر، یوجین رابینوویچ و دانشمندان دانشگاه شیکاگو که به توسعه اولین سلاح اتمی در پروژه منهتن کمک کردند، تاسیس شد. به‌نقل از محققان، آنها نمی‌توانستند در برابر عواقب کار خود بی‌تفاوت بمانند و برای آگاه‌سازی مردم و سیاست‌گذاران در مورد تهدیدات ساخت انسان‌، در راه حفظ موجودیت بشر قدم برداشتند.

طراحی ساعت روز رستاخیز توسط مارتل لانگسدورف، از نقاشان برجسته انجام شده است. پیش‌تر با پایان جنگ سرد در سال ۱۹۹۱، این ساعت ۱۷ دقیقه به عقب کشیده شد، اما اکنون با وقوع بحران‌های بین‌المللی بیش از هر زمان دیگری به نیمه‌شب نزدیک شده است.

ساعت آخرالزمان که در سال ۲۰۲۰ به سمت جلو حرکت کرد و اختلاف خود با نیمه‌شب را تنها به ۱۰۰ ثانیه رساند، اکنون ۱۰ ثانیه دیگر نیز فاصله خود را کاهش داده تا خطر نابودی بشر بیش از پیش برجسته شود.

ساعت آخرالزمان یا ساعت روز قیامت، نمادی است که احتمال وقوع یک فاجعه جهانی به دست بشر را نشان می‌دهد. این ساعت نمادین از سال ۱۹۴۷ آغاز به کار کرد و استعاره‌ای از تهدیدهای بشری ناشی از پیشرفت‌های علمی و فن‌آوری کنترل نشده است.

یک فاجعه جهانی فرضی با نیمه شب در ساعت نشان داده می‌شود و میزان وضعیت تهدید آمیز با تعداد معینی دقیقه یا ثانیه به نیمه شب مشخص می شود که در ژانویه هر سال مورد ارزیابی و بازبینی قرار می‌گیرد.

ساعت
ساعت

 

عوامل اصلی تاثیرگذار بر این ساعت در سال ۲۰۲۳، جنگ روسیه و اوکراین، تهدیدات بیولوژیکی، اشاعه تسلیحات هسته‌ای، بحران آب‌وهوایی جاری، کارزارهای اطلاعات نادرست تحت حمایت دولت‌ها و فن‌آوری‌های مخرب عنوان شده است.

بولتن دانشمندان اتمی، تحولات جدید در علوم زیستی و فن‌آوری را که می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به بشریت وارد کند، تحت نظارت دارد. همچنین هیات حامیان که شامل ۱۱ برنده جایزه نوبل است در این تصمیم گیری دخالت دارند.

تنظیم اولیه ساعت آخرالزمان در سال ۱۹۴۷ در هفت دقیقه مانده به نیمه شب تنظیم شد. از آن زمان تاکنون این ساعت هشت بار به عقب و ۱۶ بار به جلو برده شده و در مجموع ۲۴ بار بازتنظیم شده است که دورترین فاصله از نیمه شب ۱۷ دقیقه به نیمه شب در سال ۱۹۹۱ بود که جنگ سرد پایان یافت و نزدیک‌ترین آن ۹۰ ثانیه به نیمه شب است که در ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳ تنظیم شد.

بولتن در ۱۹۴۵ با ابتکار آلبرت انیشتن، جی رابرت اوپنهایمر و دیگر دانشمندانی که روی پروژه منهتن کار می‌کردند، که اولین سلاح هسته‌ای را تولید کرد، تاسیس شد.

ریچل برانسون، رئیس و مدیرعامل بولتن دانشمندان هسته‌ای گفت: اگر اقدام سریع و متمرکزی صورت نگیرد، احتمال وقوع حوادث فاجعه‌بار بیشتر است.

این مجله پیش از این حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده و تهدید ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به استفاده از سلاح هسته‌ای را «شرم‌آور و خطرناک» توصیف کرده است.

برانسون با اشاره به اظهارات آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل که گفته بود جهان امروز وارد عرصه‌ای از خطر هسته‌ای شده که از اوج جنگ سرد تا امروز بی‌سابقه است، گفت: احتمال اینکه کنترل شرایط از دست خارج شود بالاست.

2021 1 doomsday clock stands at 100 seconds to midnight 638bb36ffc121b5b0c1e18c1

تغییر ساخت آخرالزمان و هشدار این مجله همزمان با آن صورت گرفت که نماینده آمریکا در کنفرانس خلع هسته‌ای سازمان ملل، از روسیه به دلیل به تعویق انداختن گفت‌وگوهای استراتژیک درباره کاهش کلاهک‌های هسته‌ای انتقاد کرد.

روسیه پیش‌تر اعلام کرد که به دلیل کمک‌های آمریکا به اوکراین در جنگ، این گفت‌وگوها را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − سه =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید