جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ربات‌ های معلم به ربات‌های دیگر آموزش می‌دهند

گروهی از محققان حوزه رباتیک و هوش مصنوعی نگرش تازه‌ای در حوزه «یادگیری مادام‌العمر» وارد کرده‌اند که موجب تبادل دانش بین ربات‌ها می‌شود و به گفته آنها می‌تواند بسیاری از جنبه‌های زندگی را متحول کند.

به گزارش اماج از «ارت»، در جهانی که هر کس یک حوزه تخصصی دارد، تبادل دانش می‌تواند یک تجربه آموزنده باشد. به این علت محققان به این فکر افتادند که آیا همین اصل درباره ماشین‌ها هم مصداق دارد به طوری که ربات‌هایی بتوانند به ربات‌های دیگر آموزش بدهند؟

آیا ربات‌ها مانند انسان‌ها می توانند شناخت و آگاهی خود را از طریق تبادل اطلاعات به یکدیگر ارتقا دهند؟ یک گروه از محققان با هدایت «لورن ایتی» استاد علوم رایانه «یونهائو گو» دانشجوی دکتری او (از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی)، ماموریتی را برای رسیدن به پاسخ این سوال شروع کردند.

مطالعه گسترده آنها که به تازگی در یک نشریه تخصصی انتشار یافته، آنها را به یک کشف جالب رهنمون کرده و آن اینکه پاسخ سوال یادشده مثبت است! مقاله تحقیقی آنها یک نگرش جدید به حوزه رو به گسترش «یادگیری مادام العمر» (LL) در درون یادگیری ماشین معرفی کرده است. حوزه یادگیری مادام العمر این مفهوم را بررسی می‌کند که کارگزاران هوش مصنوعی همزمان با رو به رو شدن با وظایف جدید به طور مداوم دانش خود را گسترده می‌سازند و در عین حال آموخته‌های قبلی را حفظ می‌کنند.

«گو» در توضیح این مساله گفت: مانند آن است که هر کدام از ربات ها در یک کلاس درس در حوزه تخصصی خود تدریس و بقیه ربات‌ها هم مانند دانش‌آموزانی با دقت به درس توجه کنند.

ربات‌های معلم به ربات‌های دیگر آموزش می‌دهند
ربات‌های معلم به ربات‌های دیگر آموزش می‌دهند

این محققان در همین زمینه شیوه‌ای با عنوان «یادگیری مادام العمر دانش مشترک» (SKILL) ابداع کردند که از یک راهکار منحصربه‌فرد استفاده می‌کند که به هوش مصنوعی اجازه می دهد تا در زمینه ۱۰۲ مهارت جداگانه به استادی برسد. «ایتی» و «گو» اعتقاد دارند که تحقیقات آنها مسیری جدید در «یادگیری مادام العمر» ایجاد کرده است. تحقیقات کنونی عمدتا بر یک کارگزار منفرد هوش مصنوعی تمرکز دارد که وظایف را به طور زنجیره‌ای یاد می‌گیرد و این شیوه به باور آنها به خودی خود آهسته است.

از سوی دیگر، ابزار SKILL یک رشته از الگوریتم ها را ارائه می‌دهد که چندین کارگزار هوش مصنوعی را قادر می سازد تا به طور همزمان یاد بگیرند و از این طریق فرایند یادگیری را شتاب می‌دهد.

به گفته محققان، این تحقیقات در آینده می‌تواند به هزاران یا میلیون‌ها وظیفه گسترش داده شود. آنها پیش بینی می‌کنند که تا چند سال آینده «یادگیری مادام العمر» می‌تواند بسیاری از جنبه‌های زندگی را متحول کند و بطور بالقوه یک جامعه جهانی واقعا به هم پیوسته، هوشمند و کارآمد به وجود آورد.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + بیست =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید