جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رازهایی که چاپخانه‌ها نمی‌خواهند شما بدانید

چاپخانه‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند. بعضی از آن‌ها خدمات مطلوبی به مشتریان ارائه می‌دهند و قیمت مناسبی دریافت می‌کنند. دسته دوم از چاپخانه‌ها شفاف صحبت نمی‌کنند، مشتری را سردرگم می‌کنند و با ترفندهای مختلف هزینه بیشتری از آن‌ها می‌گیرند. کسب‌وکارهایی که به تازگی قصد چاپ کاتالوگ ، بنر یا سایر ابزارهای چاپی را دارند، در سفارش‌های اول چیز زیادی درباره ابزارها و روش‌های چاپ نمی‌دانند، ممکن است قربانی دسته دوم چاپخانه‌ها شوند و هزینه اضافی زیادی پرداخت کنند و در نهایت خدمات مطلوبی هم نگیرند. من به‌عنوان نویسنده این مقاله، تجربه‌ای چندساله در کار با چاپخانه‌های مختلف دارم و بر اساس این تجربه رازهایی را می‌گویم که چاپخانه‌ها علاقه ندارند شما از آن‌ها اطلاع داشته باشید!

چاپ کاتالوگ

۱. همیشه چاپ‌های گران‌قیمت بهترین انتخاب نیستند

خدمات چاپی تنوع زیادی دارند و قیمت‌های آن‌ها نیز متفاوت است. بعضی از چاپخانه‌ها فقط خدمات گران قیمت خود را به مشتری‌ها معرفی می‌کنند، در حالی که شاید نیاز مشتری با خدمات ارزان‌تر هم برآورده شود. مثلا برای استندهای تبلیغاتی معمولی، چاپ بنر کیفیت قابل قبول و هزینه مناسب‌تری دارد، اما بعضی از چاپخانه‌ها فقط چاپ سولیت یا پلات و لمینت را به مشتری پیشنهاد می‌دهند. در این مثال، قیمت چاپ بنر تقریبا نصف قیمت چاپ سولیت یا پلات و لمینت است. چاپ سولیت یا پلات و لمینت برای استندهای تبلیغاتی مهمی که باید کیفیت بالایی داشته باشند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲. قیمت خدمات چاپی همیشه شفاف است

وقتی با یک چاپخانه تماس می‌گیرید و قیمت کلی یک محصول را استعلام می‌گیرید، احتمالا قیمت را به شما اعلام نمی‌کنند. این مسئله طبیعی است؛ زیرا هر محصول ویژگی‌های مختلفی دارد که روی قیمت آن تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان مثال نوع کاغذی که در چاپ استفاده می‌شود، سایز محصول، نوع چاپ و تکنیک‌هایی مثل چاپ طلاکوب یا چاپ uv روی قیمت محصول تأثیر می‌گذارد. اما نکته مهم این است که بعد از مشخص شدن ویژگی‌های محصول، چاپخانه باید قیمت شفافی را به شما اعلام کند. یعنی هزینه تمام‌شده سفارش شما، باید پیش از شروع کار مشخص شده باشد و به شما اعلام شود.

بعضی از چاپخانه‌ها در ابتدا هزینه‌ای به مشتری اعلام نمی‌کنند. آن‌ها در حین چاپ سفارش مشتری، هزینه‌های اضافی مختلفی می‌تراشند و در نهایت هزینه‌ای بیشتر از عرف دریافت می‌کنند. بعضی از آن‌ها حتی بعد از آماده شدن سفارش، بدون اینکه جزئیات هزینه‌ها را به مشتری اعلام کنند، مبلغ را می‌گیرند و این یعنی در بخشی از سفارش هزینه‌های پنهان و غیرضروری صرف شده است!

چاپ بنر

۳. بعضی از هزینه‌های پنهان چاپ، ضروری نیستند

فرایند چاپ جزئیات بسیاری دارد؛ بعضی از این جزئیات، خرج‌های اضافی برای مشتری می‌تراشند. چاپخانه‌هایی که معتبر هستند و به شیوه حرفه‌ای کار می‌کنند، پیش از انجام کارهای مختلف، هزینه را به مشتری اعلام می‌کنند، اما بعضی از چاپخانه‌ها بدون اعلام هزینه، کار را انجام می‌دهند و در پایان کار، مشتری را مجبور به پرداخت هزینه می‌کنند. در ادامه به چند مورد از این هزینه‌های پنهان اشاره می‌کنم:

  • اگر طراحی تبلیغات را هم به چاپخانه سپرده باشید، ممکن است برای هربار اصلاح طرح، از شما هزینه دریافت کند؛ این در حالی است که معمولا برای اصطلاح‌های جزئی در دفعات محدود، هزینه‌ای دریافت نمی‌شود.

  • بعضی از چاپخانه‌ها برای چاپ نمونه یا پروتوتایپ هزینه زیادی دریافت می‌کنند؛ در حالی که شاید مشتری به نمونه نیازی نداشته باشد.

  • انتخاب کاغذهایی با کیفیت و گرماژ بالاتر از حد نیاز، هزینه غیرضروری است که فقط قیمت سفارش را بالا می‌برد.

  • در ابزارهیا چاپی معمولی، نیازی به استفاده از تکنیک‌های زیباسازی مثل چاپ طلاکوب، نقره‌کوب یا چاپ برجسته وجود ندارد. بعضی از چاپخانه‌ها بدون اینکه هزینه اضافی این خدمات را اعلام کنند، پیشنهاد استفاده از آن‌ها را به مشتری می‌دهند و مشتری تصور می‌کند این تکنیک‌ها بدون اضافه شدن قیمت به‌کار می‌روند.

۴. تخفیف‌های پیشنهادی چاپخانه‌ها همیشه واقعی نیستند

وقتی چاپخانه‌ای پیشنهاد قیمت خیلی کم‌تر از عرف بازار ارائه می‌دهد، باید به آن شک کنید. هیچ چاپخانه‌ای با ضرر کار نمی‌کند! بنابراین برای دریافت قیمت کم‌تر از مشتری باید کیفیت کار را کاهش دهد یا از متریال نامرغوب استفاده کند تا هزینه تمام‌شده کار کم‌تر شود. با ثبت چنین سفارش‌هایی، احتمالا محصولاتی تحویل می‌گیرید که کاربردی نیستند و مجبور می‌شوید از اول به چاپخانه دیگری سفارش بدهید!

بعضی از چاپخانه‌ها هم برای تیراژ بالای سفارش تخفیف در نظر می‌گیرند تا مشتری‌ها را ترغیب کنند در حجم زیاد سفارش دهد. اگر خواستید از چنین تخفیف‌هایی استفاده کنید، اول مطمئن شوید که به حجم زیاد ابزارهای چاپی نیاز دارید یا خیر. به‌عنوان مثال ما قصد داشتیم برای راهنمایی نماینده‌های فروش کاتالوگ محصول چاپ کنیم تا اطلاعات محصولات را در اختیار آن‌ها قرار دهیم. برای این کار به ۱۰۰ کاتالوگ نیاز داشتیم، اما چاپخانه به ما پیشنهاد داد ۵۰۰ کاتالوگ چاپ کنیم تا قیمت تمام‌شده هر کاتالوگ مناسب‌تر باشد. در نهایت ۴۰۰ کاتالوگ اضافه در انبار ما باقی ماند و مبلغی که پرداخت کردیم هم خیلی بیشتر از مبلغ سفارش ۱۰۰ کاتالوگ بود!

۵. اصطلاحات پیچیده‌ای که چاپخانه‌ها به کار می‌برند، معنای ساده‌ای دارند

یکی از تکنیک‌هایی که بعضی از چاپخانه‌ها به کار می‌برند، استفاده از اصطلاحات تخصصی و پیچیده است. با استفاده از این اصطلاحات، مشتری‌ها تصور می‌کنند چاپخانه کار خاص و متفاوتی انجام می‌دهد و به همین خاطر است که هزینه بیشتری می‌گیرد. اما وقتی نتیجه نهایی حاضر می‌شود، می‌بینند هیچ تفاوتی وجود ندارد! توصیه من این است که اگر در جلسه با چاپخانه، اصطلاح تخصصی از کارشناس‌ها شنیدید، حتما درباره آن بپرسید یا در اینترنت جستجو کنید تا به این خاطر فریب نخورید!

۶. شما همیشه به خدمات اضافه چاپخانه‌ها نیازی ندارید

بسیاری از چاپخانه‌ها سعی می‌کنند در کنار سفارش اصلی، شما را متقاعد کنند تا از خدمات دیگر آن‌ها نیز استفاده کنید. قبل از ثبت سفارش مشخص کنید که دقیقا به چه چیزی نیاز دارید و آن را شفاف برای چاپخانه توضیح بدهید تا بعدا مجبور نشوید هزینه خدمات اضافه‌ای که به آن‌ها نیاز نداشتید را پرداخت کنید.

در ادامه به ۲ مورد از خدمات اضافه‌ای که ممکن است به مشتریان ارائه شوند، اشاره می‌کنیم:

  • چاپ فوری: خدمات چاپ فوری فقط برای زمانی که می‌خواهید سفارشتان در مدت کوتاهی آماده شود، کاربرد دارد. اگر عجله‌ای برای آماده‌سازی ندارید، نیازی نیست هزینه بیشتری برای چاپ فوری ثبت کنید. دقت داشته باشید که زمان آماده‌سازی سفارش‌های غیرفوری حداکثر دو هفته کاری است و اگر بیشتر از این طول بکشد، باید به چاپخانه اعتراض کنید.

  • برش‌های خاص: برای ایجاد برش‌های خاص در ابزارهای چاپی باید قالب‌های جدید ساخته شود که هزینه سفارش شما را تاحد زیادی افزایش می‌دهد. یک چاپخانه معتبر به شما در این باره اطلاع می‌دهد تا در صورت نیاز طرح خود را تغییر دهید.

چطور فریب نخوریم؟

برای پیشگیری از فریب چاپخانه‌ها دو راه وجود دارد. راه اول این است که از تمام جزئیات فرایند چاپ اطلاع داشته باشید که این تقریبا غیرممکن است؛ چون شما در حوزه چاپ فعالیت تخصصی ندارید. دومین راه این است که با یک چاپخانه معتبر همکاری همیشگی داشته باشید. من بعد از تجربه‌های تلخ بسیار، راه دوم را انتخاب کردم و سال‌هاست با چاپخانه فرتاک همکاری می‌کنم. فرتاک راهنمایی‌های لازم ارائه می‌دهد و قیمت‌ها را به‌صورت شفاف قبل از سفارش آماده می‌کند. امکان ارسال به سراسر کشور و آماده‌سازی سریع سفارش از دیگر امکانات مطلوب چاپخانه فرتاک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + هشت =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید