جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

این دست بیونیکی از طریق اعصاب، سیگنال‌های مغز را به حرکات دقیق تبدیل می‌کند

دست‌های بیونیکی جدیدی که ساخته و آزمایش شده‌اند، مبتنی بر هوش مصنوعی مستقیماً به استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و اعصاب کاربر متصل می‌شوند و درواقع نقش رابط انسان و ماشین را دارند. همچنین این دست‌های بیونیکی می‌توانند سیگنال‌های مغز را به حرکات دقیق و ساده در عضلات ترجمه کنند.

به گزارش آماج محققانی از سوئد، ایتالیا و استرالیا با آزمایش دست بیونیکی یک زن ۵۰ ساله سوئدی که دست خود را در یک حادثه کشاورزی از دست داده است، می‌گویند این نخستین‌بار است که یک پروتز رباتیکی با الکترودهای داخلی می‌تواند برای مدت‌زمانی طولانی مورد استفاده قرار گیرد و کاربر بتواند به‌راحتی با آن کار کند.

این زن که «کارین» نام دارد، حالا قدرت لامسه محدودی دارد و می‌تواند هر پنج انگشت بیونیکی خود را به‌صورت جداگانه با میزان موفقیت 95 درصد حرکت دهد.

دست بیونیکی

دست بیونیکی با 80 درصد موفقیت در انجام فعالیت‌های معمول روزانه

کارین 50 ساله که دست راست خود را در حادثه از دست داده است، اکنون می‌تواند با این دست بیونیکی 80 درصد از فعالیت‌های معمول روزانه خود مانند تهیه غذا، برداشتن اشیا، بستن و باز کردن زیپ لباس یا کیف، چرخاندن دستگیره‌های در و برخی کارهای دیگر را به‌راحتی انجام دهد.

وی بعد از دریافت این دست بیونیکی احساس درد عجیبی داشت و تصور می‌کرد دستش از چرخ‌گوشت رد شده است. اما اکنون چنین دردهایی را تجربه نمی‌کند. او می‌گوید اکنون کنترل بهتری روی پروتز دست دارد و دردهایش کاهش پیدا کرده است.

تیم بین‌المللی مهندسین که روی این دست بیونیک کار می‌کنند مقاله‌ای در مورد موفقیت این آزمایش در مجله Science Robotics منتشر کرده‌اند.

«مکس اورتیز»، مهندس رباتیک می‌گوید: «این واقعیتی روشن است که کارین توانسته سال‌ها از پروتز خود به‌راحتی و به‌صورت مؤثر در فعالیت‌های روزانه استفاده کند. این موضوع نشان می‌دهد که فناوری می‌تواند در زندگی افراد با ناتوانی‌های جسمی ایجاد تحول کند.»

حدود سه سال است که کارین این دست بیونیکی را دریافت کرده و محققان می‌گویند این فناوری در نوع خود بی‌نظیر است.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 14 =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید