جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آبگرمکن گازی و نکاتی مهم برای نصب آن

آبگرمکن گازی
آبگرمکن گازی

آبگرمکن گازی و نکاتی مهم برای نصب آن : برای نگه‌داری از آبگرمکن نکاتی وجود دارد که اگر از آن‌ها اطلاع داشته باشید، برای افزایش طول عمر و سلامت دستگاه بسیار مفید و مؤثر است.

آبگرمکن گازی

 آبگرمکن گازی
آبگرمکن گازی

به گزارش آماج : در سال‌های گذشته، افراد زیادی به‌دلیل رعایت‌نکردن نکات ایمنی در نصب آبگرمکن بهای سنگینی پرداخته‌اند؛ مشکلاتی نظیر انفجار بر‌اثر نشتی گاز، گاز‌گرفتگی و خفگی، آتش‌سوزی و رخدادهای تلخی از این دست که همه‌و‌همه به تلفات و خسارات سنگین و جبران‌ناپذیری منجر می‌شود.

به‌طورکلی، نصب آبگرمکن و نیازمند مهارت و تجربه‌ای است که نمی‌توان آن را به سادگی به‌دست آورد؛ بنابراین، پیش از شروع، باید تذکر دهیم که بدون دانش و مهارت کافی آبگرمکن را نصب نکنید. در این مقاله، سعی می‌کنیم شما را با نکات ایمنی و اقداماتی اصولی در نصب آبگرمن آشنا کنیم؛ چراکه با رعایت نکات ایمنی و استاندارد می‌توانید امنیت خود و اطرافیانتان را تأمین کنید.

چندین سال قبل که هنوز گاز به صورت لوله‌کشی در دسترس همه نبود از آبگرمکن‌های نفتی بیشتر استفاده می‌شد، اما امروزه با توجه به سهولت دسترسی به گاز در تمام نقاط کشور، آبگرمکن‌ گازی در ردیف رایج‌ترین و پرفروش‌ترین نوع آبگرمکن قرار گرفته‌ است. در این مطلب بیشتر با بخش‌های مختلف و همچنین نحوه عملکرد آبگرمکن گازی آشنا خواهیم شد، امیدواریم با کمک این نکات بتوانید با اطلاعات کافی، برای انتخاب و تهیه آبگرمکن گازی مناسب محیط زندگی یا محل کار خود، اقدام نمایید.

نحوه انتخاب و خرید آبگرمکن گازی

از آنجایی که آبگرمکن‌ گازی کاربرد گسترده‌ای در مصارف خانگی و صنعتی دارد، هر روزه انواع گوناگون آبگرمکن به شکل‌های دیواری و ایستاده تولید و روانه بازار می‌شوند. می‌توان گفت که به طور کلی نحوه عملکرد تمام آبگرمکن‌ها به یک صورت می‌باشد و تفاوت اصلی در نوع سوخت مصرفی و ظرفیت آن‌ها است. آبگرمکن‌ها به لحاظ نوع سوخت به چهار دسته آبگرمکن برقی، گازی، نفتی و خورشیدی تقسیم می‌شوند.

بهتر است بدانید که مهم‌ترین قسمت یک آبگرمکن گازی ترموستات آن است. وظیفه ترموستات کنترل دما و فشار آبگرمکن و نرمال نگه داشتن آن است، علاوه بر ترموستات شیر پیلوت نیز اهمیت دارد زیرا شعله مشعل را روشن نگه می‌دارد تا مانع از افزایش خروج گاز و انفجار شود. شرکت‌های تولید سیستم‌های گرمایشی درحال طراحی، ساخت و عرضه آبگرمکن‌های گازی در دو مدل ایستاده و دیواری، در اندازه و ظرفیت‌های مختلف می باشند.

پیش از راه‌اندازی آبگرمکن چه کارهایی انجام دهیم؟

پیش از راه‌اندازی دستگاه باید اقداماتی انجام دهید که کارکرد درست آبگرمکن را تضمین کند و احتمال وقوع حادثه را به حداقل برساند. برخی از اقدامات مهم پیش از راه‌اندازی آبگرمکن از این قرار است:

محل تهویه‌‌ی هوای خود را بررسی کنید و از بازبودن و مسدود‌نبودن آن مطمئن شوید.

کلاهک دودکش مربوط به تهویه‌‌ی هوای آبگرمکن را بررسی کنید و مطمئن شوید که مشکلی در هنگام وزش باد و بارندگی برای آن به‌وجود نیاید.
برای دودکش بهتر است از کلاهک H استفاده شود.

دقت کنید که لوله مورد‌نیاز شما با کلاهک تعدیل (بخش بالایی آبگرمکن و محل اتصال دودکش) چفت‌و‌محکم باشد؛ به‌طوری‌که روزنه‌ای ایجاد‌ نشود و گاز به محیط سرایت نکند.

– میزان بودجه :

از آنجایی که یک آبگرمکن جزو مهم‌ترین و اساسی‌ترین تجهیزات یک ساختمان می‌باشد و در هر روزی از سال مورد استفاده قرار می‌گیرد بهتر است که یک آبگرمکن خوب، ایمن و باکیفیت را انتخاب نموده و بودجه لازم را برای آن کنار بگذارید. در این صورت از هزینه‌های اضافی جهت تعمیرات، تعویض دوباره و یا حتی خساراتی که ممکن است به بار آورد جلوگیری می‌کنید.

– سرعت مناسب :

برخی آبگرمکن‌ها مدت زمان بیشتری برای گرم کردن آب نیاز دارند به همین جهت زمانی که شیر آب گرم را باز می‌کنید چند دقیقه طول می‌کشد تا آب گرم داشته باشید و تا زمانی که این پروسه انجام شود مقدار زیادی آب هدر می‌رود. بنابراین آبگرمکن گازی با سرعت بالا انتخاب کنید تا بلافاصله پس از باز کردن شیر آب، آب گرم در دسترس باشد.

– میزان مصرف انرژی :

سعی کنید آبگرمکنی را انتخاب کنید که ترجیحا دارای برچسب انرژی با رده ‌A باشد، در برچسب‌های انرژی هرچه رده آن بالاتر باشد میزان مصرف انرژی کمتر می‌باشد. این موضوع هم از لحاظ اقتصادی به شما در کاهش هزینه‌ها و همچنین به حفظ منابع طبیعی انرژی کمک خواهد کرد. در این مورد باید به این نکته نیز توجه داشت که به طور کلی آبگرمکن‌های گازی دیواری از مصرف انرژی کمتری نسبت به آبگرمکن‌های ایستاده برخوردار هستند.

– آبگرمکن گازی کم‌فشار :

اگر ساختمان شما دارای فشار آب کم می‌باشد می‌توانید سراغ آبگرمکن گازی کم‌فشار بروید. آبگرمکن‌هایی تولید شده‌اند که با فشار آب پایین نیز کار می‌کنند، اما برای چنین آبگرمکن‌ها هم حداقل فشار آب لازم است و در غیر این صورت نمی‌تواند روشن شود. در این شرایط می توانید از آبگرمکن‌های ایستاده مخزن‌دار استفاده نمایید.

– برخورداری از آب گرم مستمر :

در روزهایی که میزان مصرف آب گرم شما زیاد باشد، به عنوان مثال اگر چند نفر پشت‌سر هم بخواهند از حمام استفاده کنند، برخی از آبگرمکن‌ها این توانایی را ندارند که به صورت مداوم آب گرم تولید کنند و ممکن است در هنگام دوش گرفتن آب سرد شود. به همین جهت بهتر است آبگرمکن گازی با مخزن بزرگ یا آبگرمکن گازی دیواری که دارای ظرفیت حرارتی بالا باشد را انتخاب نمایید.

آبگرمکن گازی
آبگرمکن گازی

بهترین محل نصب برای آبگرمکن

محل نصب آبگرمکن بسیار مهم است. این روزها اکثر مردم سیستم‌های گرمایشی خود را در آشپزخانه‌هایشان نصب می‌کنند؛ به‌طوری‌که تهویه‌‌ی هوای مناسبی نیز داشته باشد. دقت کنید که به‌دلیل گازی‌بودن این نوع دستگاه‌ها، رعایت‌کردن نکات ایمنی و داشتن محل مناسب برای تهویه‌‌ی هوا امری کاملاً ضروری است.

دقت کنید که محل نصب آبگرمکن نزدیک به دریچه‌ی تهویه‌‌ی هوا و شیر ورودی‌‌وخروجی آب باشد. همچنین، نکته‌ی بسیار مهم این است که پیش‌ از سوراخ‌کردن دیوار، از نبودن لوله‌ی آب و سیم برق توکار مطمئن شوید. علاوه‌بر‌این، از قراردادن آبگرمکن در اتاق، حمام، سرویس‌ بهداشتی، مکان‌های بسته به‌شدت خودداری کنید.

بهتر است آبگرمن‌های گازی نزدیک به پنجره و در محیطی با تهویه‌‌ی هوای مناسب نصب شوند. وجود دریچه‌ی هوا و تهیه‌ی دودکش استاندارد برای خروج گازهای مضر و خطرناک کاملاً الزامی است. برای مثال، اگر آبگرمکنی در آشپزخانه و کنار کابینت‌ها نصب می‌شود، حداقل فاصله‌ با دیواره‌های کناری کابینت باید ۱۵ سانتی‌‌ متر باشد. همچنین، وجود قاب روی دستگاه الزامی است؛ چرا‌که این روزها قیمت لوازم خانگی به‌شدت افزایش پیدا کرده است و اگر به‌دلیل نصب غیر‌استاندارد حادثه‌ی آتش‌سوزی رخ دهد، متحمل هزینه‌های جبران‌ناپذیری خواهید شد!

فراموش نکنید که قبل از نصب آبگرمکن محل مناسبی را نیز تعیین کنید؛ زیرا بعد‌ها اگر فردی برای کارهای خدماتی نظیر سرویس یا حتی تعویض دستگاهتان به منزل شما مراجعه کرد، جایی برای حرکت و مانور داشته باشد. گه‌گاه به‌دلیل جای نامناسب و نداشتن فضای کافی برای ارائه‌ی خدمات، تعویض قطعات ناممکن و بسیار سخت و محدود‌کننده است.

نصب ایمن آبگرمکن

تمام آبگرمکن‌های موجود در بازار، شیارهایی به‌عنوان جای‌ پیچ در پشت خود دارند. اندازه‌ی مدنظر را علامت‌گذاری کنید و سپس با دریل سوراخی به‌اندازه‌ی رولپلاک‌های خود بزنید و با استفاده از پیچ L محل نصب آبگرمکن را ایجاد کنید.

نصب ایمن آبگرمکن
نصب ایمن آبگرمکن

فاصله‌ی آبگرمکن با لوله‌‌ی گاز تقریباً باید بین ۷۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر و شلنگ گاز نباید بیش‌از‌‌حد بلند یا کوتاه باشد. دقت کنید که دو‌سر شلنگ‌ گاز بست مخصوص داشته باشد. قبل‌ از نصب شلنگ گاز به آبگرمکن آن‌ را چند ثانیه‌ای هواگیری کنید. توجه کنید که دستگاهتان باید لوله‌‌ی گاز مجزا داشته‌ باشد، اگر به لوله‌‌ی گاز شما رابط یا چند راهی متصل است، این شرایط بسیار خطرناک و غیراستاندارد است؛ البته می‌توان با لوله‌کشی جزئی مشکل را حل کرد.

مهارکردن دستگاه با استفاده از چسب، میخ، سیم، طناب و مواردی از این دست، به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود و کاملاً غیر‌استاندارد و غیر‌اصولی است. لوله‌های آب نیز باید هواگیری شوند و ترجیحاً به‌جای لوله‌های مسی برای ورودی‌‌وخروجی آب، از شلنگ پکیجی استفاده‌ کنید. بعد‌ از نصب آبگرمکن و بستن لوله‌های مسی ورودی‌‌و‌خروجی، آب گرم سرویس بهداشتی یا حمام را باز کنید تا هوای داخل لوله تخلیه شود و بعد آبگرمکن را روشن کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله، سعی کردیم شما را با نکات ایمنی و اصولی نصب آبگرمکن آشنا کنیم. به‌دلیل تخصصی‌بودن مسائل فنی، مخصوصاً نصب آبگرمکن، باید دقت بسیار زیادی در انجام کار به‌خرج دهید. دقت کنید که تمام نکات گفته‌شده در مقاله‌ی حاضر را رعایت و در‌نهایت با خیالی آسوده در محیطی ایمن زندگی کنید.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید