جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۱۰ نوع سبزیجات ساده و در دسترس با خواص باورنکردنی

۱۰ نوع سبزیجات
۱۰ نوع سبزیجات

۱۰ نوع سبزیجات ساده و در دسترس با خواص باورنکردنی را در اینجا مورد بحث قرار میدهیم / بر کسی پوشیده نیست که سبزیجات، سرشار از فیبر، ویتامین ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان بوده و از ضروریات یک رژیم غذایی سالم هستند. در حالی که همه سبزیجات به اندازه خود مغذی هستند، در این میان فواید برخی از آنها نسبت به برخی دیگر بیشتر است.

۱۰ نوع سبزیجات ساده و در دسترس با خواص باورنکردنی

۱۰ نوع سبزیجات
۱۰ نوع سبزیجات

به گزارش آماج : اگرچه همه سبزیجات در گروه مواد غذایی سالم سالم و مغذی دسته‌بندی می‌شوند، اما تعدادی از آنها به دلیل تأمین مواد مغذی و فواید بالا مفیدتر هستند.

در ادامه ۱۰ مورد از مغذی‌ترین سبزیجات در سطح جهان معرفی شده‌اند:

۱. اسفناج

این سبزی برگ‌دار به عنوان یکی از مغذی‌ترین سبزیجات در صدر جدول قرار دارد؛ به این دلیل که هر ۳۰ گرم اسفناج خام، نیاز روزانه بدن به ویتامین A و K را تا حد قابل توجهی فراهم می‌کند. اسفناج هم‌چنین دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را کم می‌کنند. سبزی‌های برگ‌دار مانند اسفناج حاوی بتاکاروتن و لوتئین (دو آنتی‌اکسیدان با خاصیت کاهش خطر ابتلا به سرطان) هستند. هم‌چنین اسفناج ضمن کاهش فشار خون، برای سلامت قلب هم مفید است.

اسفناج
اسفناج

۲. هویج

هویج سرشار از بتاکاروتن است که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند. محتوای آنتی اکسیدانی بالای هویج در کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها از جمله سرطان ریه و روده بزرگ نقش دارد. این سبزیِ ریشه‌دار، سرشار از مواد مغذی دیگری از جمله پتاسیم و ویتامین‌های C و K است.

هویج
هویج

۳. کلم بروکلی

بروکلی حاوی سولفورافان است؛ سولفورافان ترکیبی است که از شما در برابر بیماری‌های مزمن و سرطان محافظت می‌کند. این سبزی هم‌چنین سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

کلم بروکلی
کلم بروکلی

۴. سیر

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف سیر به کاهش سطح تری گلیسیرید و کلسترول کمک می‌کند. علاوه بر این، سیر در کاهش سطح قند خون و پیشگیری از سرطان نقش بسزایی دارد.

سیر
سیر

۵. نخود سبز

نخود سبز یا نخود فرنگی سرشار از فیبر است و از سلامت دستگاه گوارش حمایت می‌کند. نخود فرنگی هم‌چنین حاوی ترکیبات گیاهی به نام ساپونین است که اثرات ضد سرطانی دارد. این گیاه منبع فوق‌العاده‌ای از پروتئین، ویتامین‌های A، C و K و هم‌چنین ریبوفلاوین، تیامین، نیاسین و فولات است.

نخود سبز
نخود سبز

۶. چغندر

چغندر یک سبزی ریشه‌دار پرخاصیت است که مقادیر بالایی از فیبر، فولات و منگنز را در خود دارد. چغندر با دارا بودن نیترات، به انبساط رگ‌های خونی و بهبود گردش خون کمک می‌کند. نیترات موجود در آب چغندر در کاهش سطح فشار خون و بیماری‌های قلبی مؤثر است.

چغندر
چغندر

۷. کلم قرمز

کلم قرمز سرشار از فیبر، ویتامین C و آنتوسیانین است. برخی مطالعات نشان می‌دهد که این سبزی به کاهش سطح کلسترول بد (LDL)، کاهش وزن و کاهش استرس اکسیداتیو کمک می‌کند. هر یک وعده کلم قرمز خام حاوی ۲ گرم فیبر و ۵۶ درصد از DV برای ویتامین C است.

کلم قرمز
کلم قرمز

۸. سیب زمینی

یک سیب زمینی متوسط حاوی حدود ۴ گرم فیبر، ۲ گرم پروتئین و مقدار مناسبی پتاسیم، منگنز و ویتامین‌های B۶ و C است. هم‌چنین سیب زمینی سرشار از بتاکاروتن است و مصرف آن خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می‌دهد. این گیاه برای تنظیم سطح قند خون و کلسترول نیز مفید است.

سیب زمینی
سیب زمینی

 

۹. گل کلم

یک وعده گل کلم پخته‌شده حاوی ۳ گرم فیبر، ۳ گرم پروتئین و انواع مواد مغذی مهم دیگر، از جمله فولات و ویتامین‌های C و K است. هم‌چنین گل کلم سرشار از چندین ترکیب ضد سرطانی است و یک جایگزین عالی برای کربوهیدرات پرکالری به شمار می‌آید.

گل کلم
گل کلم

۱۰. مارچوبه

مارچوبه سرشار از چندین ویتامین و مواد معدنی است و یک مکمل عالی برای هر رژیم غذایی به شمار می‌آید. یک فنجان مارچوبه پخته‌شده ۳۳ درصد از DV فولات و همچنین مقدار زیادی سلنیوم، ویتامین K، تیامین و ریبوفلاوین را برای بدن تأمین می‌کند. مارچوبه با کاهش استرس اکسیداتیو، از کبد و کلیه در برابر آسیب نیز محافظت می‌کند.

مارچوبه
مارچوبه

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 1 =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید