جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کولیک و دل درد در نوزادن

یکی از رایج ترین مشکلاتی که مادران از هفته دوم تولد کودک تا ۳ ماهگی کودک با آن مواجه هستند کولیک و دل درد های کودک هست .زمانیکه که کودک در زمان عصر ویاشب شروع به گریه کرد گریه های مدوام وپرصدا اگه از تمیز بودن پوشک وسیر بودن آن مطمن بودید بدانید نوزاد شما درد کولیک دارد

علایم کولیک نوزاد

اگه تمام حالتهای نوزاد را زیر نظر داشته باشید به این نتیجه میرسید که زمانی درد کولیک شروع میشود در ساعت وزمانی مشخص هست معمولا بیشتر هنگام غروب یا شب این درد به سراغ نوزاد می آید که درد شدید روده است وممکن است در بعضی نوزدان چند دقیقه ویا تا حدود سه ساعت طول بکشد که درد با دفع گاز تمام میشود. آرام کردن نوزاد در زمان کولیک بسیار بسیار کارسختی هست که فقط باید با آرامش مادر وصبور بودن به او کمک کرد تا این درد را پشت سر بذارد. در زمان درد نوزاد به شدت گریه میکنه طوریکه صورتش از شدت درد قرمز شده. نوزاد هنگام درد بصورت طبیعی حالات بدن خود را تغییر میدهد مشت خود راگره میکند وپاهایش به داخل شکمش جمع میکند وعضلات شکم راسفت میکند .
علت بوجود آمدن این درد تا کنون در جامعه پزشکی مشخص نیست ونظریه های متفاوتی وجود دارد که رایج ترین آنها : آلرژی ورفلاکس و مصرف لاکتوز ،تغییر در باکتری های سیستم گوراش،نارس بودن سیستم گوارش در دوران جنینی واضطراب والدین ویا تغییر در تغذیه ومسایل روحی وروانی والدین و نوزاد در بوجود امدن این دردها بسیار رواج هست.

درمان کولیک

برای درمان کولیک بهتر است بدانید چه عاملی باعث ایجاد این درد شده است یکی از رایج ترین دردهای کولیک که بسیار رواج هست همانطور که دربالا اشاره کردیم رفلاکس کودک است .برای درمان رفلاکس کودک بهتراست حجم شیری که به کودک میدهید راکمتر کنید ولی تعداد دفعات شیردهی بالا ببرید اگه کودک از شیر خشک استفاده میکند شیر کودک غلیظ کنید که بهتر است برای غلیظ کردن شیر کودک از یک قاشق سرلاک برنج استفاده کنید .
بهترین وموثرترین روش برای بهبودی رفلاکس در کودکان حالت شیردهی به آنها هست بهتر است در حالت نیمه نشسته به کودک شیر دهید و در زمان خواب کودک یا تنظیمات تخت را درست کنید یا بالش کودک طوری تنظیم کنید که سر کودک بالا قرار بگیرد ونوزاد بصورت طاق باز قرار نگرفته باشد. روش دیگر بعد از خوردن شیر گرفتن باد گلو بسیار اهمیت دارد بعد از اتمام شیر دهی نوزاد را درآغوش بگیرید وبه آرامی پشت نوازد ماساژ بدهید وبه آرامی به پشتت بزنید تا باد گلو گرفته بشود بهتر است برای اینکار صبور باشید وحداقل یک ربع زمان بگذارید حتی اگه همون ابتدای کار کودک باد گلو انجام داد باید شما حداقل یک ربع اینکارو انجام دهید. بهتر است مادر کودک اینکار با آرامش انجام دهد وکودک را درسمت چپ بدنش در آغوش بگیرد وباصبوری وآرامش اینکار انجام دهد تا کودک در این زمان آرامش داشته باشد وبی قراری او باعث نشود که شما زودتر این کار به پایان برسانید.

اگر کودک با شیر مادر تغذیه میکند مادر با یک رژیم غذایی تغییرات بسیار بزرگ وحتی بهبودی درد در کودک خودرا میتواند مشاهده کند مثلا مادر باقطع مصرف لبنیات کمک بسیار بزرگی به کودک خود میکند ویا مصرف گل کلم ، کلم، سیر، نوشیدنی های کافئین دار،تخم مرغ،پیاز وادویه جات وتربچه وغذاهای پر ادویه وتند ویا مواد سردومیوه های تابستانی وهمچنین آجیل بادام زمینی گوجه فرنگی ویا شکلات وغذاهای دریایی برای چند روز قطع کند میشه گفت در قطع درد نوزاد کمک بزرگی کرده وبعد از چند وقت بتدریج شروع به استفاده کنید حتما فاصله ایجاد کنید با اضافه کردن مجدد این مواد هرکدوم که استفاده کردید ودرد کودک برگشت بدونید درد بخاطر ان مواد است پس آن تا پایان درمان کولیک کودک قطع کنید.
روش دیگر برای درمان درد کولیک نوزاد مسئله روحی وروانی کودک است پس استراحت وخواب کافی از اهمیت زیادی برخودار است سعی کنید برای خواب واستراحت کودک برنامه وساعات مشخصی را درنظر بگیرید وحتما کودک را درآرامش و باملایمت بخوابانید.

در زمان گریه کودک مادر اورا به آرامی بغل کند وبا ملایمت وبا صدای آرام با اوصحبت کند اگر براتون امکان دارد اورا درآغوش بگیرید ودر هوای آزاد ببرید ویا از حمام آب گرم استفاده کنید.
گوش دادن نوزاد به صدای سشوار یا هود آشپزخونه ویا جاروبرقی وصدای آبشار ویا باران آرامش بخش است ویا نوزاد بروی سینه مادر سمت چپ بذارید تا صدای قلب مادر رابشنود این صداها برای نوزاد آشناست صدایی که در رحم مادر میشنود.
در پایان مادرانی که مخصوصا اولین تجربه آنهاست بدانند با هرگریه کودک مضطرب نشوند گریه کودک یک امر طبیعی است وهر گریه ایی نشانه کولیک نیست گریه های مدوام وحداقل ۳ ساعت ونشانه هایی که دربالا گفتیم از علائم کولیک میباشد .بهتر است برای کودک خود یک پزشک تعیین کنید وقبل از هر کاری ابتدا با پزشک کودک مشورت کنید.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید