جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چند نکته مهم درباره نگهداری نوزاد

بسیاری از باورهای غلط امروزه توسط متخصصین رد شده است پس بهتر است برای داشتن فرزندی سالم قبل کمک گرفتن از غیر پزشک ویا رفتن به سراغ طب سنتی حتما با پزشک کودک مشورت کنید. پایه علم طب سنتی کاملا درست وصحیح است ولی استفاده از طب سنتی در کودکان بدون مشورت پزشک ممکن است خطرات ومشکلاتی برای کودک ایجاد کند. بدن نوزاد وسیستم ایمنی آن دربدو تولد تکامل پیدا نکرده است واصلا توانایی مقابله با خیلی از موارد را ندارد.

دادن ترنجبین وشیرخشت و….صحیح است؟

این قبیل موارد گیاهی در موارد زردی خوب است ودر درمان آن موثر است ولی با توجه به اینکه اینها باعث شل شدن شکم نوزاد میشود بهتراست اینکار را انجام ندهید تصور اینکه با بیرون روی شکم نوزاد زردی زودتر وبهتر درمان میشود واز این طریق دفع میگردد بسیار اشتباه است امروز با دستگاههای فوتوتراپی خیلی آسان می توانید مشکل زردی نوزاد را حل کنید. بنابراین طبق نظریه متخصصین دادن اینها به نوزاد ممنوع است.

قنداق کردن نوزاد

در گذشته برای خوش فرم کردن پاهای نوزاد آنها را قندان میکردن به این صورت که نوزادپاهاشو باز نگه میداشت نگران فرم پای نوزاد بودند که حالت پرانتزی نگیرد ولی اکنون این باور را کسی قبول ندارد ودیگر کمتر دیده میشود کسی نوازدش را قنداق کند. نوزاد در داخل رحم مادر پاهایش جمع است باید به کودک احازه دهید که بتواند پاهایش را خود جمع و دراز کند وقنداق کردن باعث میشود بدن نوزاد از نور خورشید استفاده نکند وویتامین های موردنیاز دریافت نکند واین امر دربرخی موجب نرمی استخوان میشودویا حتی موجب بیماری های مفصلی میشود .قنداق کردن نوزاد خصوصا درفصول گرما باعث عرق کردن نوزاد میشود ودرنهایت سوختگی درپاها ایجاد میکند.

هر عطسه ایی ویا سرفه ایی سرماخوردگی نیست

در روزهای اول تولد نوزاد بینی آن پر از ترشحات هست که نوزاد با عطسه یا سرفه راه تنفس خودش را باز میکند مجاری تنفسی آنها بسیار باریک است پس اگه صدای خس خس راشنید باز هم نگران نشوید سعی کنید بدون داخل کردن چیزی در داخل بینی نوزاد مجاری آنها را تمیز کنید واز پزشک کودک راهنمایی بگیرید برای تمیز کردن بینی کودک وطبق قدیم از ریختن چند قطره ازشیر خود دربینی کودک حتما بپرهیزید چون ممکن است مشکلات تنفسی جدی برای کودکتان بوجود بیاورد. بعد چندروز بینی شروع به تخلیه میکند تا زمانی که مایع خارج شده بی رنگ بود نگران نباشید.به محض دیدن رنگ زرد ورنگ دیگر از مایع خارج شده ازبینی نوزاد وعلایمی غیر از اینها نوزاد را به پزشک نشان دهید.

با موهای زائد نوزاد کاری نداشته باشید

توصیه پزشکان به مادران مخصوصا کسانی که دختر دارن وموهای زائد آنها زیادویا پرپشت هست این است که صبر کنید تا بزرگ بشود با توجه به تکنولوژی امروزی این اتفاق آنقدر ناگور نیست که هر فکری ویا راه حلی را امتحان کنید. باور غلط این است که روغن مورچه مو زائد ازبین میبرد ودیگر باز نمیگرد این فرضیه حتی اگه بطور کامل رد نکنیم ولی استفاده ازآن برای نوزاد بسیار خطرناک هست شما نمیتونید اطمینان پیدا کنید که روغن مورچه ایی که تهیه کردید اصل است در صورتی که مطمئن نباشید بیماری های پوستی برای نوزاد ایجاد میکند ودر صورت اصل بودن هم اسید فرمیک موجود در روغن مورچه حتی اگه موهای کرکی را از بین برود پوست کودک را دچار سوختگی میکند ویا در برخی کودکان پوست آنها راسیاه میکند.پس صبر کنید کودکتان بزرگ شود وخود آنها راجب این موضوع شخصی تصمیم بگیرند.

با دیر حرف زدن کودک چکار کنیم

در این مورد اول ازهمه توجه کنید کودکان را باهم مقایسه نکنید کودک با کودک دیگر حتی در خواهر وبردارها هم فرق دارند .پس به این بهانه که کودکی هم سن کودک شماست ومیتواند حرف بزند ویا بعضی کلمات رابگویید ولی کودک شما نمی تواند وشروع به دادن تخم کفتر و….به کودک بکنید کاملا اشتباه است البته تغذیه کودک بی تاثیر نیست ولی این باور که تخم کفتر باعث میشود بچه مثل بلبل حرف بزند اشتباه است .رشد تکملی کودکان متفاوت است وکلماتی مثل بابا وآب ….زودتر از هرچیزی کودک بیان میکند دراکثر کودکان از ۱۰ ماهگی کلماتی میگویند ولی اینکه کودک براحتی وبهتر صحبت کند در برخی ۲ ودر برخی ۳ سالگی اتفاق می افتد .صحبت کردن زیاد با کودک وشمرده حرف زدن کمک بسیاری در به حرف زدن کودک دارد.

گریه های کودک خود رابشناسید

در ماههای اول تولد کودک در برخی روزها که معمولا درپایان شب هست نا آرامی های کودک شروع میشود.گریه کودک علت های مختلف دارد ممکن است پوشک آن کثیف باشد سیر نشده باشد ویا نفخ شدید دارد ویا قولنج .شاید دردهای کولیک ویا رفیلاکس آن را نا آرام کرده است پس به کودک شربت خواب آور به هیچ وجه ندهید بهتر است در این مواقع بعد از پیدا کردن علت گریه کودک را به آغوش بگیرید وپشت کودک ماساژ دهید وبه آرامی پشتش بزنید مادر کودک اینکار انجام دهد تا از اضطراب کودک جلوگیری شودومادر با آرامی با او صحبت کند واو را راه ببرد. دادن هر دارویی بدون تجویز دکتر حتی اگه میدونید این دارو برای مشکل فعلی کودک مناسب هست ندهید چون مقدار دارویی که به نوزاد میدهید اهمیت زیادی دارد.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 4 =

آخرین اخبار