جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نور سبز چگونه درد را کاهش می‌دهد؟

محققان با انجام پژوهشی پی بردند که نور سبز چگونه در کاهش درد مؤثر است.

به گزارش آماج از وبگاه سایِنس اَلِرت (Science Alert)، براساس پژوهش‌ها احتمالاً یک راه ساده، ایمن و اقتصادی برای تسکین درد وجود دارد: نور سبز.

حداقل نیم دهه است که دانشمندان تأثیر نور سبز را در تسکین درد بررسی کرده‌اند و هر از چند گاه، سرنخی درباره چگونگی دقیق وقوع آن کشف کرده‌اند. پژوهش جدیدی که به سرپرستی یو لانگ تَنگ (Yu-Long Tang)، عصب‌شناس دانشگاه فودان در چین، روی موش‌ها انجام شده است، نشان می‌دهد پس از قرار گرفتن موش‌ها در معرض نور سبز با شدت کم، درد آن‌ها کاهش می‌یابد.

محققان پس از انجام یک سری آزمایش، کشف کردند که سلول‌های مخروطی و استوانه‌ای (سلول‌های چشمی که به نور حساس هستند) در تسکین درد بر اثر قرارگرفتن در معرض نور سبز، هم در موش‌های سالم و هم در موش‌های دچار التهاب مفاصل، دخیل هستند.

آن‌ها دریافتند گیرنده‌های نوری مخروطی شبکیه برای کاهش درد با نور سبز، ضروری هستند؛ در حالی که گیرنده‌های مخروطی نقش ثانویه دارند؛ بر این اساس، آن‌ها مسیر سیگنال‌های الکتریکی از چشم تا مغز را تعقیب کردند و دریافتند هنگامی که گیرنده‌های مخروطی و استوانه‌ای، نور سبز دریافت می‌کنند، گروهی از سلول‌های مغزی را در هسته ژنیکوله بطنی جانبی تحریک می‌کنند که با اثرات ضددردی نور روشن مرتبط است. در این قسمت از مغز، این نورون‌ها هورمونی را بیان می‌کنند که در سیگنال‌دهی درد نقش دارد؛ سپس این سلول‌ها پیام را به بخش دیگری از مغز به نام هسته رافه پشتی منتقل می‌کنند که درد را کاهش می‌دهد.

در حالی که تسکین درد در جوندگان و تسکین درد در انسان‌ها دو مقوله کاملاً جدا هستند؛ اما محققان با این پژوهش موفق شدند مدارهای درد در مغز پستانداران را که به ورودی‌های بصری پاسخ می‌دهند، مشخص کنند و بر دانسته‌های ما درخصوص یک راه ایمن و آسان برای کاهش درد بیفزایند.

آزمایش‌های بالینی اخیر همچنین نشان دادند که روزی چند ساعت درمان با نور سبز، شدت درد را در عده‌ای از بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا (یک سندرم درد اسکلتی‌عضلانی مزمن) کاهش می‌دهد؛ همچنین از تعداد روزهایی که بیماران میگرنی از سردرد رنج می‌برند، می‌کاهد. نور سبز احتمالاً برای کاهش درد بیماران پس از جراحی نیز مفید است و وابستگی آن‌ها را به مسکّن‌ها کاهش دهد.

ممکن است درمان با نور سبز برای همه کارایی نداشته باشد؛ اما ممکن است بتوان از آن به‌عنوان یک گزینه جایگزین برای تسکین درد استفاده کرد. حاصل این پژوهش به ما کمک می‌کند بفهمیم چرا وقت‌گذرانی در طبیعت به ما حس خوبی می‌دهد. پوشش سبز جنگل، سیستم عصبی ما را به چندین روش‌ آرام می‌کند.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + پنج =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید