جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بایدها و نبایدها در مورد مراقبت از نوزادان

هر مادری تمام سعی خود را دارد که بهترین ها را دراختیار فرزند خود قراربدهد ودر رشد ونمو کودک تمام سعی خود را میکند که فرزندی سالم داشته باشد . از همان ابتدای بارداری شروع به جمع کردن اطلاعات واستفاده از تجربه دیگران دارد که در برخی موارد ممکن است دچار استرس شود. مهم ترین اصل این است که مقایسه کودکتان با کودک دیگر اشتباه است پس روش شما در نگهداری نوزادتان ممکن با روش فرد دیگر متفاوت باشد وبهتر است هرگونه تجربه ایی را که دیگران در اختیارتان قرار می دهند بروی فرزندتان امتحان نکنید چون ممکن است خطرات جدی برای نوزادتان داشته باشد.

ترس هر مادر بخصوص در تجربه اول حمام کردن نوزاد هست:

بهتر است ترس را در این زمینه از خودتان دور کنید چون ترس موجب استرس میشود و این حالت خطر بیشتری برای کودکتان دارد. امروز با استفاده از وسایلی که برای حمام کردن نوزاد وجود دارد این امر کمی راحتر شده است ولی در صورت عدم اینگونه وسایل تنها بارعایت چند نکته حمام نوزاد نه تنها کار سختی نیست بلکه شیرین ترین قسمت بچه داری هست. کودک خود را بصورت دمر بگیرید ودست خود را از روی سینه کودک برده دست کودک را از زیر بغلش نگه دارید .برای حمام کردن کودک یک وان را از آب پرکنید ودقت کنید آب نه انقدر گرم باشد که پوست کودک را اذیت کند ونه سرد .از بردن کودک زیر دوش آب و یا شیر آب خود داری کنید آب را با ظرفی مناسب بروی کودک بریزید.ابتدا برای جلوگیری از شوک کودک آب را یکدفعه بروی کودک نریزد که بترسد وبابی قراری در حمام اضطراب شما رابیشتر کند بهتر است دست خودرا درون وان آبی که قرار است کودک با آن شسته شود کنید وکف پا وپشت گوش کودک خیس کنید وبتدریج سایر قسمتهای کودک را خیس کنید. ابتدا همانطور که کودک بصورت دمر هست پشت کودک را بخوبی بشورید وآبکشی کنید وموهای کودک را در همان حالت دمر بشویید وسپس کودک را برگردانید وازپشت کودک دست خود را برده ودست کودک را از زیر بغل بگیریدو قسمت جلویی بدن کودک را شسته وآبکشی کنید دقت کنید صورت کودک را در حمام اصلا نشورید. بهتر است زمان حمام کردن کودک طولانی نباشد که کودک خسته شود.
بعد از حمام کرد کودک گوش کودکتان را با گوش پاکن وهرگونه وسیله دیگر تمیز نکنید اینکار آسیب شدیدی به گوش کودک میزند ودربسیاری ممکن است مشکلاتی در شنوایی کودک ایجاد کند بهتر است با حوله ویا دستمال تمیز قسمت های بیرونی گوش کودک خشک کنید.

روروئک ممنوع است:

امروزه بسیاری از کشورها استفاده از روروئک را ممنوع کرده اند ولی در جامعه ما متاسفانه نه تنها براحتی بفروش میرسد بلکه پیشنهاد دیگران برای مادران این است زمانیکه کار دارند کودک را در روروئک قرار دهند تا مادر بتواند کارهایش را انجام دهد وهم باعث تقویت بدن کودک شود وکودک زودتر راه بیافتد. این باور کاملا اشتباه است ونه تنها تقویت بدنی را در کودک ایجاد نمیکند بلکه در وضیعت بدنی کودک اشکالات جدی را همراه دارد و حتی پاهای کودک را بدفرم میکند.

کرم ضد آفتاب زیر شش ماه ممنوع است:

برخی مادران برای حفاظت از پوست کودکشان از همان ابتدا ویا در ماههای اول کرم ضد آفتاب به کودکشان میزنند .کارشناسان معتقدند در ماههای اول اپیدرم پوست کودک بطور کامل رشد نکرده است واستفاده از کرم ضد آفتاب موجب آلرژی در کودک میشود. برای حفاظت از کودک بهتر است از لباس مناسب استفاده کنید وحتی المقدور کودک را در معرض مستقیم نور خورشید قرار ندهید.

عسل دادن به کودک زیر یکسال ممنوع است:

مادرانی که از پستانک استفاده میکنند برای تقویت کودک خود پستانک را با عسل شیرین میکنند ودر دهان کودک میگذارند ویا با شروع غذای کمکی عسل را در زنجیره غذایی کودک قرار می دهند که بسیار خطرناک هست در عسل یک نوع باکتری وجود دارد که کودکان زیر یکسال بخاطر عدم رشد کافی در روده قادر به هضم ومقابله با آن نیستند ودر برخی ممکن است باعث مرگ نوزاد شود.

نکاتی درباره طرز صحیح خواباندن کودک:

مادرانی که با بیقراری زیاد کودک مواجه هستند اغلب وقتی کودکشان را دمر میکنند و با آرام شدن کودک اینکار را روشی مناسب در آرام کردن کودک می دانند. دمر خواباندن کودک بسیار خطر دارد واغلب باعث مرگ ناگهانی نوزاد میشود .نوزادی که بصورت دمر می خوابد بخاطر عدم ناتوانایی در رشد ومو خود امکان راحت نفس کشیدن را ندارند و ممکن است دچار خفگی بشوند واز آنجا که کودک در نگه داشتن گردن وسر خود ناتوانا هست بنابراین اگر سر کودک در بالش ویا رختخواب بیافتد نمی تواند سر خود را حرکت دهد . بهتر است از همان ابتدا الگو مناسب ودرست خوابیدن به کودک اموزش بدهید واورا عادت به دمر خوابیدن ندهید.در زمانیکه نوزاد بیدار است اورا دمر کنید بسیار مفید هم هست اینکار باعث تقویت ماهیچه های پا میشود و در نگه داشتن سر وگردن موثر است. تا زمانیکه کودک نمی تواند گردن وسر خود رانگه دارد استفاده از صندلی ماشین را خیلی با احتیاط انجام دهید دقت نمایی که سر کودک نیافتد که این باعث این میشود اکسیژن لازم به کودک نرسد پس اگر در فاصله زمانی طولانی کودک را در صندلی ماشین قرار داده اید هرچند وقت کودک را از صندلی خارج کنید وپشت آن را ماساژ دهید.

دادن شربت سینه در زیر شش ماه ممنوع است:

در زمان سرماخوردگی کودک بهترین راه درمان استراحت کودک وبالا بردن تعداد دفعات شیر دهی هست وحتما از پزشک متخصص اطفال کمک بگیرید دادن شربت سینه در کودک زیر شش ماه نه تنها تاثیر مثبتی ندارد بلکه ضربان قلب کودک را بالا میبرد.

استفاده از مواد بهداشتی بدون بو:

اولین نکته انتخاب پوشک مناسب هست در صورت وجود حساسیت ودیدن جوش در بدن کودک پوشک کودک را عوض کنید حتی المقدور برای تمیز کردن کودک بهتر است کودک را با آب وصابون بدون بو که مخصوص کودک است بشویید وسپس پوشک کنید در صورتی که امکان شستن وجود نداشت بهتر است از دستمال مرطوب بدون بو برای جلوگیری از آلرژی استفاده کنید.
با رعایت همه این نکات نه تنها نگهداری نوزاد برایتان سخت ویا ترس آور نیست بلکه لذت بخش ترین کار دنیا برایتان حساب میشود.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید