جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت بوی بد بدن کودکان و راههای درمان آن

عرق کردن کودکان تا مقداری عادی است. پس، در بیشتر موارد، هنگامی که کودکان در طول روز تحرک بدنی بسیاری دارند ایجاد قدری بوی بد در لباس ها و بدن آن ها غیر طبیعی نیست و جای نگرانی وجود ندارد. ولی چنانچه متوجه شده اید که بدن کودک شما در همه روز و به طور دائم بوی بد و غیر طبیعی می‌دهد، یا کودک شما بیش از اندازه عادی عرق می‌کند، بهتر است به مشاوره متخصص اطفال مراجعه کنید.

علت عرق در کودکان و بزرگسالان

برای این که دلیل بوی بدن را بفهمید، بسیار اهمیت دارد که در مورد آناتومی عرق آگاهی کافی داشته باشید. دو نوع غده عرق داریم: غده های عرق اکرین که در همه بدن وجود دارند و غده های عرق آپوکرین که تنها در قسمت زیر بغل وجود دارد.

هنگامی که افراد تب دارند، غذاهای تند می خورند یا دمای بدن آن ها افزایش پیدا میکند و آغاز به کار نموده، غده های عرق اکرین عرق تولید می کنند. اغلب این غده های عرق بر پایه آب هستند و دمای بدن را در وضعیت طبیعی نگه می دارند.

غده های آپوکرین اغلب به آدرنالین حساسیت دارند. همین طور می توانند در صورت فعالیت بالای جسمی یا تجربه احساساتی مانند ترس، اضطراب، استرس یا تحریک جنسی عرق تولید کنند.

عرق تولید شده به وسیله این غده ها چرب و بدون بو می باشند. این غده ها می تواند با باکتری های روی پوست و لباس واکنش پیدا کند. عرق کودکان اغلب از راه غده های اکرین تولید می شود و غده های آپوکرین تنها در دوران بلوغ فعال می شوند.

کودکان در سن پایین‌تر که کمتر به مسائل بهداشتی اهمیت می دهند یا از نظر بدنی فعال تر هستند نیز امکان دارد بوی بدن داشته باشند که با حمام رفتن منظم و رعایت بهتر مسائل بهداشتی برطرف می شود.

بوی بد بدن کودکان,علت بوی بد بدن کودکان چیست

آیا بو دادن بدن کودکان طبیعی است؟

کودکان زیر هشت سال اغلب بویی ندارند. ولی نوجوانان نزدیک به سن بلوغ بدنشان بو می دهد. پس چنانچه از دوازده سالگی به بعد بوی بدن فرزند خود را احساس می کنید به علت بلوغ است.

دخترها زودتر از پسرها به سن بلوغ می رسند. پس چنانچه دختر شما در سن هشت سالگی آغاز به عرق کردن می کند و بدنش مثل بزرگسالان بوی عرق می دهد در حال رشد است. بدن پسرها پس از سن نه سالگی آغاز به عرق کردن و بو دادن می کند. پس چنانچه کودک سه ساله شما مثل بزرگسالان بو می دهد مشکلی پیش آمده است و باید به دنبال برطرف کردن این مشکل باشید.

دلایل ایجاد بوی طبیعی عرق بدن در کودکان

 

رعایت نکردن کامل بهداشت

یکی از علل اصلی بوی بد کودکان رعایت نکردن بهداشت است. حمام کردن نامنظم، نشستن زیر بغل و کشاله ران سبب جمع شدن باکتری ها در لباس می شود که سبب بوی بد می شود. چنانچه کودک شما به صورت منظم حمام نکند باکتری ها بر روی پوست در تماس با عرق بوی بد به وجود می آورد.

عادات غذایی بد

آن چه می خورید سبب بوی بدن می شود. آن چه کودک می خورد نه فقط بر نفس او اثر می گذارد بلکه بر بوی بدنش هم اثر می گذارد. استفاده از پیاز و سیر سبب بوی بد بدن می شود. پس از هضم این غذاها، بوی آن ها از روزنه های پوست خارج شده و سبب بوی بد می شود.

غذاهایی که سبب بوی بد بدن در کودکان و بزرگسالان می شوند عبارتند از:

– شیر پاستوریزه اغلب به وسیله هورمون هایی در گاو آلوده می شود. شیر هم دارای کارنیتین است. چنانچه کودک شما هر روز شیر بخورد بدنش بوی بدی می دهد.

– گوشت قرمز دارای آمینو اسیدهایی به اسم کارنیتین است. میزان بسیار کارنیتین سبب تولید بویی مثل بوی ماهی می شود.

– غذاهای فراوری شده مثل آرد هم بو به وجود می اورد به ویژه آن هایی که دارای فیبر نیستند.

– غذاهای دارای بو مثل ماهی، تخم مرغ و حبوبات هم سبب بوی بد می شوند.

– غذاهای دارای قند، پیاز، سیر و سایر ادویه ها هم بو به وجود می آورند.

 

بوی بد بدن کودکان,علت بوی بد بدن کودکان,علت عرق کردن زیاد بدن کودکان

بلوغ

دختران میان 10 تا 14 سالگی و پسران میان 12 تا 14 سالگی به بلوغ می رسند. در طی این زمان، کودکان تغییرات هورمونی بسیاری را دارند که باعث تغییر در بدن و رفتارهایشان می شود. یکی از تغییرات اساسی که شما در دوران بلوغ کودکتان می بینید، بوی بدن است. پس چنانچه کودکتان در این رده سنی قرار می گیرد، بوی بدن او عادی است.

 

بیماری های اساسی

چنانچه کودکتان بوی متفاوتی می دهد، امکان دارد به علت بیماری هایی، مثل: دیابت، مشکلات کبد یا کلیه یا عفونت باشد. مثلا، اشخاص مبتلا به دیابت بوی سیب گندیده می دهند. چنانچه فردی مبتلا به مشکلات کبد یا کلیه باشد، بوی آمونیاک می دهد.

 

فنیل کتونوری

فنیل کتونوری یک اشتباه متابولیسمی است که کودک با آن متولد می گردد. کودکان مبتلا به این اختلال، فنیل آلانین هیدروکسیلاز، آنزیمی که برای شکستن اسید آمینه ای به نام فنیل آلانین مورد نیاز است، ندارند.فنیل آلانین مسئول تولید ملانین است که نقش مهمی در رنگ دهی به پوست و مو دارد. چنانچه فنیل کتونوری سریع درمان نشود، بوی نامطبوعی از پوست، گوش، نفس و ادرار کودک منتشر می شود.

درمان: همان وقت که غلظت فنیل آلانین در بدن بالا می رود، پزشک امکان دارد یک رژیم خاص را به این کودکان بدهد که مقدار صدمه به مغز را در آن ها کم کند.

این کودکان اغلب از رژیم غذایی مخصوصی حتی شیر، پنیر، آجیل، سویا، مرغ، گوشت گاو با یک شیوه پخت مخصوص استفاده می کنند. همین طور امکان دارد مکمل هایی برای بهبود رشد بدن نوزاد در چنین وضعیت تجویز شود.

 

بوی بد بدن کودکان,علت بوی بد بدن کودکان,دلایل بوی بد بدن کودکان و روش درمان آن

 

سندرم بوی ماهی

سندروم بوی ماهی یک بیماری نادر است که به علت ضعف عملکرد بدن در سوخت و ساز ماده ی شیمیایی به نام تری متیل آمین ایجاد می شود. این مسئله سبب جمع شدن مواد شیمیایی می‌شود که می تواند تا اندازه ای سبب بو دار شدن ادرار، دهان و عرق فرد می‌شود. بوی به وجود آمده از این ماده  بوی تند و مانند بوی ماهی است، به همین علت به عنوان سندرم بوی ماهی نیز شناخته می‌شود.

درمان: چنانچه این بیماری مشخص شد، پزشک یک رژیم برای شما در نظر می گیرد که برخی از مواد غذایی در آن کم می شود. همین طور آنتی بیوتیک هایی خاص استرلیزه کردن بدن تجویز می شود که البته در شرایط شدیدتر این اتفاق می افتد.

چنانچه مشکل ژنتیکی تشخیص داده شود، پزشک مکمل هایی مانند ریبوفلاوین را تجویز می کند. همین طور به شما توصیه می کند که از صابون های اسیدی و لوسیون های بدن استفاده کنید که مقدار این بو را کم کند

تعریق بسیار زیاد

عرق خیلی زیاد می تواند یک مشکل جدی برای برخی از اشخاص باشد. چنانچه کودک شما بیش از اندازه عرق می کند، احتمالاً دمای بدن او از وضعیت نرمال بیشتر است و مشکلی در ژنتیک او وجود دارد که می تواند سبب شود قسمت هایی مانند کف دست، زیر بغل و پا بیش از اندازه طبیعی عرق کنند.

در نهایت بوی بدی را به وجود آورد. کودکانی که این شرایط را دارند، به صورت مداوم در بخش های گوناگون از بدن خود حس خیسی می کنند که اغلب در وضعیت دشوار عاطفی و استرس زیاد می شود.

درمان: درمان این مشکل اغلب می تواند جراحی و یا درمان هایی به جز جراحی باشد. در چنین وضعیتی پزشک امکان دارد تا بهترین درمان را برای شما تجویز کند و ببیند که چه دلیلی سبب به وجود آمدن این مشکل شده است.

درمان های غیر جراحی شامل داروهای موضعی و بعضی وقتها داروهای خوردنی می باشد که غده های عرق را مسدود می کند. در برخی از موارد پروسه جراحی هم به شخص  کمک خواهد کرد.

درمان خانگی بوی بدن کودکان

– سرکه سیب یک نوع پاک کننده طبیعی است که باعث کم شدن بوی بدن می شود. یک پنبه را آمیخته به سرکه سیب کنید و زیر بغل کودک و بخش هایی از بدن که بو می دهد را با آن ماساژ دهید بعد کودک را حمام کنید. این کار را روزی دو بار قبل از حمام کودک انجام دهید تا به نتیجه مورد نظر برسید.

– مقداری آب لیمو در حد چند قاشق به آب حمام کودک اضافه کنید. آب لیمو سبب بالا رفتن اسیدیته بدن می شود و بدن را خشک نگه می دارد و از رشد باکتری ها پیشگیری می کند.

– کودکان پوست حساسی دارند پس یک قاشق آب لیمو را در یک فنجان آب رقیق کنید و زیر بغل کودک را با استفاده از پنبه آغشته به محلول ماساژ دهید. بگذارید ماده ده دقیقه بماند آنگاه با آب بشویید. این کار را روزی یک بار انجام دهید تا بوی بد برطرف شود.

– دو فنجان آب گوجه فرنگی به آب حمام کودک اضافه کنید و بگذارید کودک در آن آب چند دقیقه بماند. این مخلوط بوی بد کودک را از بین می برد.

– روزماری دارای منتول و کلروفیل است که نقش رفع باکتری و بو را دارد. یک فنجان برگ روزماری را در یک فنجان آب بجوشانید و به آب حمام کودک اضافه کنید. بگذارید کودک پانزده دقیقه در وان بماند آنگاه او را خشک کنید. همین طور می توانید روغن روزماری به آب حمام اضافه کنید.

– مریم گلی گیاهی معطر است که به کنترل فعالیت بسیار غدد عرق می پردازد. یک فنجان برگ مریم گلی خشک را در آب بریزید و بجوشانید بعد به آب حمام کودک اضافه کنید. همین طور می توانید روغن مریم گلی، روغن تخم گشنیز و سنبل را مخلوط کنید و هر روز بر روی بدن اسپری کنید.

– عنبر سائل خواص ضد قارچ دارد و برای کم کردن بوی بد بدن استفاده می شود. با استفاده از پنبه عنبر سائل را زیر بغل کودک بمالید.

دقت داشته باشید که این شیوه های خانگی تنها بوی بد را از بین می برند و مشکلات و بیماری ها را برطرف نمی کنند.

 

بوی بد بدن کودکان,علت بوی بد بدن کودکان,آیا بوی عرق بدن در کودکان نشانه بیماری است

 

جلوگیری از بوی بدن در کودکان

– رعایت بهداشت فردی یکی از مهم ترین کارها است. چنانچه کودک شما زیر هشت سال است به او بهداشت فردی را یاد دهید و به او کمک کنید خودش را تمیز نگه دارد. همین طور درمورد اهمیت بهداشت با کودک خود حرف بزنید.

– کودک را مجبور کنید هر روز بدنش را شستشو دهد مخصوصا پاها و زیر بغل و کشاله ران.

اطمینان پیدا کنید کودک هر روز لباس تمیز می پوشد. نگذارید یک لباس را بیش از یک روز بپوشد.

– از تمیز بودن لباس کودک اطمینان پیدا کنید. بعضی اوقات هوای مرطوب سبب می گردد لباس ها بو بگیرند. لباس ها را در آفتاب خشک کنید و از نرم کننده برای تمیزی و نرمی لباس استفاده کنید. اطمینان پیدا کنید لباس و کفش کودک قبل از پوشیدن خشک است.

– نوشیدن آب به خارج شدن سموم از بدن کمک می کند و احتمال بوی بد را کاهش می دهد.

چنانچه کودک شما شیر گاو می خورد، آن را با شیر ارگانیک مثل شیر سویا یا شیر بادام جایگزین کنید.

– استفاده از غذاهایی که بوی بد به وجود می آوردند خودداری کنید. استفاده از سبزیجات برگ سبز و روزماری را بالا ببرید. این مواد سبب پاکی بدن می شوند.

در صورتی که با همه ملاحظات بالا باز نیز کودک بوی بد می دهد به پزشک مراجعه کنید.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 3 =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید