جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خوشمزه به جنگ آلودگی بروید

آلودگی هوا چالشی که این روزها بیشتر و جدی تر از گذشته توجه ها را به سوی خود جلب کرده است نفس کشیدن نیاز مستمر بدن ماست و ریه عضوی مهم و حیاتی که روزانه مقدار قابل توجهی از هوا به آن وارد و سپس خارج می شود حالا اگر این هوای تنفس شده توسط انسان حاوی آلودگی و مواد مضر باشد بدون شک مشکلاتی را در کوتاه مدت و یا بلندمدت به بدن تحمیل خواهد کرد.

در روزهای آلوده توصیه بر عدم حضور در خارج از منزل مگر در شرایط ضروری است اما گفتنی است هوای داخل منزل هم در این دوران سالم و تمیز نیست.

 

ما در این مقاله به فواید مواد غذایی خواهیم پرداخت که ما را در زمان آلودگی ها به سلامت ما کمک خواهند کرد.

لبنیات به خصوص شیر در روزهای آلوده

روزانه حداقل دو لیوان شیر کم چرب بنوشید آلودگی سربی موجود در هوا که از سوختن گازوییل و بنزین به وجود می آید از جذب آهن، روی و کلسیم جلوگیری می کند منیزیم، کلسیم و فسفر موجود در لبنیات باعث کاهش سموم ناشی از آلودگی هوا خواهد شد شیر و فرآورده های لبنی با کمک به دفع ادرار باعث خروج آلودگی ها از بدن خواهند شد.

روغن زیتون را به برنامه غذایی اضافه کنید

روغن زیتون منبعی سرشار از امگا 6 است، ذرات موجود در هوا در زمان آلودگی باعث گرفتگی عروق و آترواسکلروز زودرس می شود روغن زیتون حاوی دو آنتی اکسیدان قوی است که در رقیق شدن خون و جلوگیری از لخته شدن خون بسیار موثر است.

از سبزیجات غافل نشوید

سبزیجات و میوه هایی چون فلفل سبز، اسفناج، سیب، گوجه فرنگی، انواع کلم، غلات سبوس دار، کیوی، انبه، هویج، گریپ فروت آسیب های ناشی از آلودگی هوا در بدن را کاهش می دهد و همچنین تحقیقات نشان می دهد سبزیجاتی چون کلم بروکلی به تنفس راحت کمک شایانی می کند.

سیر و پیاز

از نقش آنتی اکسیدان ها در روزهای آلوده غافل نشوید سیر و پیاز خواص فوق العاده ای در کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا دارند.

سیستم ایمنی بدن ما همیشه در معرض انواع خطرها وجود دارد حال آنتی اکسیدان ها قادرند بسیاری از این خطرات را دفع کنند.

از مصرف غذاهای چرب و ناسالم بپرهیزید

مصرف غذاهای چرب به ویژه چربی های جامد حیوانی و مواد غذایی چون سوسیس و کالباس به دلیل داشتن مواد نگهدارنده برای افرادی که در معرض آلودگی قرار دارند مضر است خوراکی های چرب و باعث سرعت بخشیدن به اکسیداسیون و افزایش رادیکال های مضر آزاد در بدن می شود.

تخم کتان یا بذرک

در برخی از مواد غذایی مانند تخم کتان فیتواستروژن یافت می شود که یک خاصیتی ضدالتهابی دارد اسیدهای چرب امگا 3 موجود در بذر کتان سبب کاهش آسم و آلرژی می شود و در مورد بیماران قلبی و عروقی خاصیت پیشگیری کننده دارد .

نوشیدنی های طبیعی مصرف کنید

از خواص نوشیدنی هایی چون آب انار نمیتوان غافل شد انار حاوی مقادیر قبل توجه آنتی اکسیدان و آهن است و به عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن و دفع آلودگی های کمک شایانی خواهد کرد در این میان می توان به آب پرتقال، آب لیمو، آب هویج و گریپ فروت اشاره کرد.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 6 =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید