جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

به‌کارگیری هوش مصنوعی در تنقیح قوانین

رییس مرکز پژوهش های مجلس به استفاده از هوش مصنوعی در تنقیح قوانین اشاره کردو گفت:به‌زودی این برنامه به پایان رسیده و مورد استفاده قانونگذاران و پژوهشگران حوزه حکمرانی و قوانین قرار می‌گیرد.

به گزارش آماج به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دکتر بابک نگاهداری در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش با اشاره به اینکه تعامل این مرکز با نمایندگان مجلس، نهادهای دولتی، بخش خصوصی و سازمان‌های مردمی در تدوین گزارش‌ها نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته، اظهار کرد: بار اصلی افزایش و رشد فعالیت‌های این مرکز در تدوین و تألیف گزارش‌ها و پژوهش‌ها، به‌دوش همکاران و پژوهشگران بوده است.

رشد کمی فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های مجلس

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به محورهای تحول در فعالیت‌های این مرکز طی دو سال گذشته اشاره کرد و افزود: رشد کمی ۲ الی ۳ درصدی در همه فعالیت‌ها رخ داده است.

وی با بیان اینکه دغدغه ما این بود که رشد کمی، به کیفیت گزارش‌ها و فعالیت‌های این مرکز خدشه‌ای وارد نکند، گفت: نهاد نظارتی مجلس شورای اسلامی، به ارزیابی کیفی گزارش‌های این مرکز در دوره‌های مختلف پرداخت که براساس گزارش مجلس، گزارش‌های این مرکز در دوره فعلی نسبت به دوره‌های گذشته، بالاترین نمره کیفیت را کسب کرده است.

کارفرمای پیشرو به‌جای کارگزار پیرو

نگاهداری دومین محور تحول در مرکز پژوهش‌های مجلس را تبدیل این مرکز از کارگزار پیرو به کارفرمای پیشرو عنوان کرد و افزود: نشانه‌هایی تغییر این رویکرد در اقداماتی نظیر آماده سازی پیش نویس برنامه هفتم توسعه، یک سال قبل از اینکه دولت این برنامه را به مجلس ارائه دهد، بررسی بودجه پیش از ارائه لایحه بودجه به مجلس، تدوین منشور هم آفرینی تصویر ایران آینده، تدوین منشور حکمرانی مردمی، تشکیل دبیرخانه دائمی مبارزه با فقر، فساد و تبعیض و شناسایی ۲۰۲ گلوگاه فسادخیز در دستگاه‌های مختلف دولتی و خصوصی و ارائه ۳۷ مورد تحلیل و راهکار برای مقابله با فساد و… قابل مشاهده‌است.

مردمی‌سازی قوانین

وی با بیان اینکه در این دوره به‌دنبال مردمی سازی حکمرانی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی در قانون نویسی بودیم، گفت: در این راستا مرکز نوآوری و خانه خلاق و اندیشکده‌های حکمرانی استانی را تشکیل دادیم و بیش از ۲ هزار نفر از نخبگان جوان کشور را در قالب رویدادهای متنوع، حول مرکز پژوهش‌های مجلس گردآوری کرده‌ایم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین ایجاد مرکز افکارسنجی مردمی با هدف مردمی سازی حکمرانی صورت گرفت که با ۶۰ مورد افکارسنجی، نظرات مردم درباره قوانین و مقررات جمع آوری شد.

وی به ایجاد سامانه جمع سپاری اشاره کرد و افزود: این سامانه درباره برنامه هفتم توسعه ۴۵۰ مورد نظرات مردم از پژوهشگران و اساتید دانشگاه‌ها را دریافت کرده و در اختیار کمیسیون تلفیق قرار داده است.

نگاهداری ادامه‌داد: تقویت بنیه کارشناسی، تدوین نقشه جامع پروژه شناسی، نمایه سازی پژوهش‌های این مرکز در پایگاه‌های مستندسازی جهانی و ایرانی نظیر گوگل اسکولار، نورمگز و SID و افزایش چشمگیر مراجعات به این پژوهش‌ها، از جمله اقدامات در زمینه تحول محوری در مرکز پژوهش‌های مجلس بوده است.

به‌کارگیری هوش مصنوعی در تنقیح قوانین

وی به استفاده از هوش مصنوعی در تنقیح قوانین اشاره کرد و گفت: به‌زودی این برنامه به پایان رسیده و مورد استفاده قانونگذاران و پژوهشگران حوزه حکمرانی و قوانین قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به تحول در برنامه‌محوری در این مرکز اشاره کرد و افزود: از ابتدای دوره جدید مدیریت در این مرکز، تلاش کردیم که پژوهش‌ها به‌صورت برنامه ریزی شده از قبل، انجام شود. در حال حاضر ۱۵ روز قبل از سال جدید برنامه‌های سال آینده به تصویب شورای پژوهشی مرکز رسیده و برنامه سال آینده مشخص می‌شود.

وی ادامه‌داد: برنامه‌محوری و پایش برنامه‌ها زمینه رشد فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های مجلس در حوزه‌های مختلف را فراهم کرد.

نگاهداری با بیان اینکه هنوز نیمی از ظرفیت عظیم مرکز پژوهش‌های مجلس بالفعل نشده است، گفت: ما تلاش کردیم با کمیسیون محوری و برنامه‌محوری، با دقت و ظرافت بیشتر درباره قوانین و مقررات مصوب شده گزارش‌های راهبردی و نظارتی تدوین کنیم.

تربیت نسل آینده در حوزه قانون‌گذاری

وی به فعالیت‌های مدرسه حکمرانی و قانون‌گذاری شهید مدرس اشاره کرد و گفت: یکی از مأموریت‌های ما این بوده که نسل‌های آینده را برای قانون‌گذاری تربیت کنیم. این مأموریت در دوره‌های گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس نیز تعریف شده بود که با موفقیت همراه نبود. ما با برگزاری مدرسه حکمرانی و قانون‌گذاری در دوره‌های سه‌ماهه، تلاش کردیم رسالت آموزشی خود را در این زمینه به انجام رسانیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه‌داد: جایزه ملی قانون با تأکید ریاست مجلس شورای اسلامی و با هدف مردمی سازی روند قانون‌گذاری در کشور، برای اولین در این مرکز راه اندازی شده‌است.

وی ادامه‌داد: این برنامه در راستای عمل به رسالت اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس برای حاکمیت قانون و ارتقای کیفیت قانون‌گذاری در کشور صورت گرفته است.

پیگیری اهداف مرکز پژوهش‌ها در سطح بین‌المللی

نگاهداری به تشکیل کنسرسیوم مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و راهبردی اشاره کرد و گفت: اعضای این کنسرسیوم را رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، رئیس پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت‌نظام، رئیس پژوهشگاه قوه‌قضائیه، معاون مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی و… تشکیل می‌دهند.

وی بیان کرد: مدیران گروه‌های مطالعاتی مرکز پژوهش‌های مجلس در راستای گسترش اهداف بین‌المللی این مرکز در سه رویداد بین‌المللی شرکت کرده‌اند. همچنین طی جلساتی در این مرکز میزبان ۱۲ هیئت خارجی و سفیران کشورهای دیگر بودیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: ظرفیت این مرکز و همراهی ریاست مجلس باعث شد تا برای ما امکان نقش آفرینی در عرصه پژوهش و قانونگذرای فراهم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − نه =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید