جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

احتمال انقراض پنگوئن‌های امپراتور قطب جنوب تا سال ۲۱۰۰

تحقیقات جدید حاکی است در صورت عدم اقدام مناسب این امکان وجود دارد که پنگوئن‌های امپراتور قطب جنوب تا سال ۲۱۰۰ میلادی منقرض شوند. همچنین ممکن است گونه‌های دیگر نیز بعد از آنها از بین بروند.

به گزارش آماج از پایگاه خبری «فیز»، تحقیقات جدید منتشر شده در نشریه «پلوس بیولوژی» (PLOS Biology) حاکی است که اقدامات بیشتری برای محافظـت از حیات وحش به منظور محافظت از اکوسیستم‌های قطب جنوب مورد نیاز است و اگر انسان‌ها تغییر رویه ندهند، جمعیت ۹۷ درصد از گونه‌های زمینی (ساکن در خشکی) قطب جنوب تا سال ۲۱۰۰ کاهش خواهد یافت.

این تحقیق می‌افزاید که بودجه ۲۳ میلیون دلاری در سال برای اجرای ۱۰ راهبرد کلیدی به منظور کاهش تهدیدات متوجه تنوع زیستی قطب جنوب کافی خواهد بود. این مبلغ نسبتا کم به سود حدود ۸۴ درصد از گروه های گیاهی، پرندگان و پستانداران خواهد بود. این تحقیق تغییرات آب و هوایی را به عنوان بزرگترین تهدید علیه گونه‌های گیاهی و حیوانی قطب جنوب شناسایی کرده است. محدود کردن گرمایش جهانی موثرترین راه برای تضمین آینده این گونه‌ها است.

170082301

گونه‌های ساکن در خشکی در قطب جنوب برای بقا در سردترین‌، بادخیزترین، مرتفع‌ترین و خشک‌ترین قاره روی زمین سازگاری یافته‌اند. این گونه‌ها شامل دو گیاه، میکروب‌های مختلف، بی‌مهرگان سرسخت و صدها هزار پرنده دریایی از جمله پنگوئن‌های امپراتور و ادلی (Adélie) هستند. قطب جنوب همچنین خدمات ارزشمندی به سیاره زمین و انسان‌ها ارائه می‌دهد. این قاره از طریق چرخش اتمسفری و جریانات اقیانوسی و جذب گرما و دی اکسید کربن به تنظیم آب و هوای جهانی کمک می‌کند.

برخی گمان می‌کنند که قطب جنوب یک منطقه بکر ایمن و محافظت شده است اما گیاهان و حیوانات این قاره نیز با تهدیدات متعددی رو به رو هستند. تغییرات آب و هوایی یکی از تهدیدات اصلی است. با بدتر شدن گرمایش جهانی، مناطق عاری از یخ در قطب جنوب گسترش خواهند یافت و این موجب تغییر شدید در زیستگاه‌های موجود برای حیات وحش می‌شود. گیاهان و حیوانات قطب جنوب همچنین از موج‌های گرما صدمه خواهند دید.

170082302170082302

دانشمندان و گردشگرانی که هر سال از این قاره یخی بازدید می‌کنند، می‌توانند با اقداماتی مانند آلوده‌سازی به محیط زیست آسیب بزنند. ترکیب بازدیدکنندگان انسانی و معتدل‌تر شدن هوا موجب ایجاد شرایطی برای شکوفا شدن گونه‌های مهاجم خواهد شد.

تحقیقات جدید حاکی است که در بدترین وضعیت، اگر تلاش های محافظتی در شکل کنونی ادامه یابد، جمعیت ۹۷ درصد از گونه‌های خشکی قطب جنوب از اکنون تا سال ۲۱۰۰ ممکن است کاهش یابد. در بهترین حالت نیز جمعیت ۳۷ درصد از گونه‌ها کاهش خواهد یافت. محتمل‌ترین سناریو این است که جمعیت ۶۵ درصد از گیاهان و حیات وحش این قاره تا سال ۲۱۰۰ کاهش خواهد یافت. پنگوئن‌های امپراتور که به یخ متکی هستند، آسیب‌پذیرترین گونه قطب جنوب به شمار می روند. در بدترین سناریو، این پنگوئن‌ها با خطر انقراض تا سال ۲۱۰۰ رو به رو هستند.

از این رو، تلاش های محافظتی کنونی برای حفظ گونه‌های قطب جنوب کافی نیست و کارشناسان در این ارتباط راهبردهای مدیریتی خاصی را برای کاهش تهدیدات علیه گونه‌های خشکی در قطب جنوب ارائه کرده‌اند. کاهش تغییرات آب و هوایی و همچنین محافظت خاص از گونه‌ها و افزایش امنیت زیستی به منظور جلوگیری از ورود گونه‌های غیربومی از جمله این راهبردها است.

لینک نوشته:







دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 17 =

آخرین اخبار
آخرین مقالات
لینک های مفید