۷۹۱ واگن جدید مترو وارد ناوگان حمل و نقل پایتخت میشود. : سرانجام پس از کشش و قوسهای فراوان با پیگیریهای شهرداری تهران و مساعدت دولت سیزدهم، ۷۹۱ واگن جدید مترو وارد ناوگان حمل و نقل پایتخت میشود.
۷۹۱ واگن
به گزارش آماج : محسن هرمزی در جریان یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه 133 دستگاه اتوبوس در دوره پنجم خریداری شده و در دوره فعلی 312 دستگاه بوده است، اظهار کرد: درخواست ما این است که اعضا به این آمار توجه داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه قرارداد 630 دستگاه واگن در 13 دیماه سال 97 منعقد میشود و در دوره قبل هیچ اتفاقی نمیافتد، گفت: قرارداد 60 ماه طول میکشد و شرکت «نورینکو» فاینانس را دنبال میکند و شرکت «سی آر سی» تأمین قطعات را انجام خواهد داد. یکی از موضوعاتی که شهرداری تهران دنبال کرد بوژی برای اولینبار با توافق با چین در کشور و در شرکت واگن سازی تهران ساخته خواهد شد.
هرمزی با اعلام اینکه با این اقدام وارد لیست کشورهای واگنساز خواهیم شد و ساخت بوژی بومیسازی خواهد شد، تصریح کرد: از سال 97 به بعد، متأسفانه تأمین 15 درصد پیشپرداخت انجام نشد و یک خط اعتباری بین ایران و چین وجود داشت و می توانستند از 85 درصد استفاده کنند اما ظلمی به مردم صورت گرفت و 15 درصد پیش پرداخت انجام نشد.
قرار شد سهم 15 درصد پیش پرداخت از محل حوالههای نفت صورت بگیرد که پیگیریهای آن توسط شهرداری تهران انجام شد و وظایف سازمان شهرداریها را نیز شهرداری تهران بر عهده گرفت و هفته گذشته مسیر ال سی باز شد و مدیرعامل شرکت «نورینکو» در سفر هفته قبل خود به تهران اذعان کرد که این پیش پرداخت اقدام بزرگی بود.
ما علاوه بر سهم 15 درصدی، پرداخت 25 درصد را نیز ابلاغ کردیم و تعداد واگن ها از 630 دستگاه واگن به 791 دستگاه رسید و مشکل شهر تهران برای همیشه حل می شود. بزرگترین خرید واگن در تاریخ مترو 450 واگن بوده؛ قرارداد 791 واگنی جدید بزرگترین خرید تاریخ است.
به گزارش تسنیم، میثم مظفر؛ عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه انعقاد قرارداد 791 دستگاه واگن و انجام پیش پرداخت آن اقدام بسیار بزرگی است و 70 درصد ضریب جابجایی مسافر را تغییر میدهد، اظهار کرد: پرسش بنده این است که تحویل این واگنها به چه شکل و در چه زمانی خواهد بود.
مظفر افزود: اگر هزار و 550 دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه شود به شیب تأمین که در نظر گرفته بودیم، خواهیم رسید. اینکه خط تولید شروع به کار کند نیازمند پیگیری مداوم و بازدید است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
ناصر امانی؛ دیگر عضوی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه پشتوانه اصلی تحقق تعهدات شهردار اعتبارات است، یادآور شد: بودجه اورهال اساسی مترو هزار و 552 میلیارد تومان بوده که تا شهریورماه 100 میلیارد تومان پرداخت شده و از 250 میلیارد تومان اعتبار تجهیزات ثابت، میزان پرداختی صفر است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اضافه کرد: در بحث مربوط به پایانه شرق اگر تزریق نقدینگی به همین شکل باشد، وعده افتتاح در بهمن ماه محقق نخواهد شد؛ چراکه تاکنون 50 میلیارد تومان اعتبار به آن تخصیص یافته است.
نرجس سلیمانی؛ رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز در جریان یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: مدیریت شهری بهویژه شهردار تهران وعدههایی را در خصوص حق و حقوق مردم در حوزه حمل و نقل عمومی داده اما آثار عملی آن قابل رؤیت مردم نیست و تبلیغ در مورد آن قابل قبول نیست. مردم به دنبال رفع مشکلات روزمره هستند و ساعتها معطل رسیدن اتوبوس و استفاده از آن هستند.
سلیمانی با بیان اینکه هزار و 417 دستگاه اتوبوس در شهر فعال است، یادآور شد: بنابر اعلام سازمان اتوبوسرانی 2 هزار و 370 دستگاه اتوبوس فعال و 60 دستگاه مینیبوس در سطح شهر فعال هستند و بنابر اعلام دفتر پایش هزار و 558 دستگاه اتوبوس در شهر فعال هستند.
وی ادامه داد: با دریافت 97 دستگاه اتوبوس، در این لحظه هزار و 417 دستگاه در کنار دو دستگاه اتوبوس برقی و 40 دستگاه اتوبوس بازسازی شده و 20 دستگاه دو کابین داریم و هزار و 479 دستگاه اتوبوس در فصل پاییز خواهیم داشت.
۷۹۱ واگن
سلیمانی تأکید کرد: بیش از 108 هفته از استقرار مدیریت شهری دوره ششم گذشته اما شتاب فعالیتها متناسب با نیاز شهر تهران نیست و برای تحقق عدالت شهری باید هر روز پنج دستگاه اتوبوس وارد ناوگان میشد اما از مجموع تلاشها هر دو روز یک اتوبوس اضافه شده که قابل قبول و قانع کننده نیست؛ البته تلاشهای خوبی صورت گرفته که در بازدیدها و قراردادها دیدیم. اگر با همین روند پیش برویم تا پایان کار با مردودی روبه رو خواهیم شد اما امیدواریم این شیب تغییر کند و تعداد اتوبوسهای ناوگان به هفت هزار و 500 دستگاه اتوبوس برسد.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا با بیان اینکه 11 قرارداد به دست ما رسیده است، تصریح کرد: در قرارداد 250 دستگاه اتوبوس برقی با صنایع قائم پیش پرداخت انجام نشده، با ستاره نیک آریا در خردادماه امسال انجام شده که بخشی از پیش پرداخت صورت گرفته است. در قرارداد مینیبوسها 500 دستگاه در تیرماه منعقد شده و بخشی از پیش پرداخت صورت گرفته و 40 دستگاه مینیبوس نیز با پارسیان موتور منعقد شده است.
قرارداد بازسازی با اتحادیه اتوبوسرانی شهری کشور در مهرماه سال قبل منعقد اما پیش پرداخت انجام نشده است. قرارداد بازسازی با شایگان واگن البرز نیز بسته شده اما پیش پرداخت صورت نگرفته است
مهدی پیرهادی؛ رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در جلسه امروز ضمن تقدیر از شهردار تهران برای پیگیری کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: 18 دستگاه در قانون هوای پاک وظیفه دارند اما امروز شهرداری تهران فراتر از وظیفه خود وارد عمل شده است. هیچ مقایسهای با دوره قبل نباید صورت بگیرد و مردم این عملکرد را میبینند.
وی تصریح کرد: بسیاری از اتفاقات و رویدادها در شهر تهران حتی به نمایندگان شورا نیز به درستی نمیرسد و شاید نمیخواهند مردم در جریان بسیاری از طرحها و افتتاح پروژهها قرار بگیرند.
پیرهادی با بیان اینکه کاهش آلودگی هوا وظیفه شهرداری تهران نیست و دولت باید به آن بپردازد، خاطرنشان کرد: پرسش بنده این است که توسعه حمل و نقل عمومی تا چه میزان از آلودگی هوا خواهد کاست؟
عضو شورای شهر تهران افزود: یکی دیگر از پرسشهای بنده این است که 791 دستگاه واگن مترو که قرارداد آن منعقد شده تا چه زمانی وارد خطوط خواهند شد؟ سوال دیگر بنده این است که مطالعات تراموا انجام شده است؟ و اگر انجام شده باید گزارش آن در اختیار شورا قرار بگیرد.
لطفاله فروزنده؛ معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در جلسه امروز با بیان اینکه تا امروز 32 هزار میلیارد تومان درآمد نقد داشتیم، اظهار کرد: 50 درصد بودجه امسال محقق شده است.10 هزار میلیارد تومان بودجه غیرنقد نیز محقق شده که در سیستم ثبت نشده است.
وی با بیان اینکه در قرارداد اسنا 25 درصد نقد، 25 درصد ملک و 50 درصد تسهیلات است، یادآور شد: ما با شرکت عقاب تقریبا تسویه کرده و کمک کردهایم که اتوبوسها را تحویل دهد. باید پیش پرداخت هزار و 500 دستگاه را پرداخت میکردیم که هزار دستگاه پرداخت شده و باید هزار فقره ملک تحویل میدادیم و باید نقل و انتقال انجام شود و قرار بر این شده ماهیانه یکصد دستگاه اتوبوس به ما تحویل دهد.
فروزنده با بیان اینکه در بودجه هشت هزار میلیارد تومان به صورت پنج هزار میلیارد تومان نقد و سه هزار میلیارد تومان غیرنقد برای تأمین اتوبوس پیشبینی شده است، اظهار کرد: این در حالی است که باید 17 هزار میلیارد تومان عمل کنیم.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با تأکید بر اینکه ما اعتبار، تخصیص، نقدینگی و هزینه را داریم، یادآور شد: معمولاً تا هزینهها ثبت شود تقریبا به پایان سال میرسد. اعتبار مصوب شورا برای حمل و نقل20 هزار و 785 میلیارد تومان بوده و 14 هزار و 845 میلیارد تومان تخصیص یافته است.
از این میزان 10 هزار مییارد تومان نقد و مابقی غیر نقد است. ما نزدیک به 40 هزار میلیارد تومان به بدنه تزریق کردهایم به صورتی که در شرکت مترو، اعتبار مصوب دو هزار و 536 میلیارد تومان بوده و دو هزار و 721 میلیارد تومان پرداخت کردیم. در اتوبوسرانی نیز هفت هزار و 890 میلیارد تومان بوده که چهار هزار و 29 میلیارد تومان به صورت نقد پرداخت کردیم. ما به دنبال ارائه متمم بودجه هستیم تا اعتبار حمل و نقل افزایش پیدا کند.