پروژه K۱۲۵ جزئیات مهم درباره ریرا : پس از کش و قوسهای فراوان و گذراندن مراحل مختلف، نسخههای نهایی ریرا کم کم وارد خیابانها شده و آماده ورود رسمی به بازار هستند. طبق گفته ایران خودرو، قرار است که دوباره نام این کراساور پرحاشیه عوض شود.
پروژه K۱۲۵
به گزارش آماج : ریرا یا پروژه K۱۲۵، بر مبنای پلتفرم پژو ۲۰۰۸ نسل دوم ساخته و طراحی شده است. پژو ۲۰۰۸ فقط با نسل اول در بازار ایران حضور داشت، اما اینکه ایرانخودرو چگونه پلتفرم نسل دوم که هیچ وقت وارد ایران نشد را خریداری، و بر مبنای آن خودرو طراحی کرده، خود جای سئوال است.
گروه صنعتی ایران خودرو، کراساوور ملی «ریرا»، را به عنوان یکی از لوکسترین و مدرنترین خودروهای ملی با استانداردها و تجهیزاتی در رده خودروهای مطرح اروپایی و برترینهای آسیا معرفی کرد.
این خودروساز قصد دارد که کراس اوور «ریرا» را در مدل های مختلفی به بازار عرضه کند و در ابتدا این کراس اوور در مدل V2 به بازار ایران عرضه میشود.
کراس اوور «ریرا» ایران خودرو بر روی پلتفرم مدرن و جدید این شرکت موسوم به IKP1 توسعه یافته است.
این خودرو قادر به پاس کردن همه استانداردهای ۸۵ گانه مد نظر سازمان ملی استاندارد ایران بوده و آنطور که ادعا شده در زمینه حفظ ایمنی سرنشینان و راننده و همچنین حفظ ایمنی عابر پیاده قابل مقایسه با محصولات خودروسازان مطرح دنیاست و با تجهیزات ایمنی و رفاهی متعددی که برای آن در نظر گرفته شده میتواند با خودروهای وارداتی و خودروهای روز جهان رقابت کند.
«ریرا» ایران خودرو به موتور EF7 پلاس توربوشارژ یا همان TC7 پلاس مجهز شده است. این موتور ۱.۷ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ توربوشارژ، قادر به تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت در دور پنجهزار و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور در دور ۱۶۰۰ تا ۴۵۰۰ است.
«ریرا»، محصول جدید ایران خودرو که در زبان مازندرانی به معنای باران و نماد سرسبزی جنگل است، در سایت این شرکت در شهر بابل به تولید خواهد رسید.
وزیر صمت در این مراسم تاکید کرد: یکی از نکات مدنظر رییسجمهور، جایگزینی خودروهای قدیمی با خودروهای جدید است؛ پلتفرمهای قدیمی زیادی در کشور وجود دارد که قابلیت توسعه محصول ندارند و اگر به دنبال دستیابی به کیفیت بالاتر تولیدات هستیم باید به پلتفرمهای جدید روی بیاوریم.
سید رضا فاطمی امین ادامهداد: امروز شاهد رونمایی از خودروی «ری را» هستیم که روی پلتفرم تارا توسعه یافته و تولید شده است و این مساله نشاندهنده ظرفیتهای تولید در خودروسازی کشور است.
فاطمیامین گفت: این خودرو در اواخر شهریورماه پس از پشت سر گذاشتن آزمونهای جادهای، اوایل سال آینده وارد بازار خواهد شد.
برخی از قسمتهای ریرا با نگاهی به سایر خودروها طراحی شده است. در نمای جلویی ریرا، از سبک طراحی دو چراغ استفاده شده که به شکل واضحی یادآور محصولات هیوندای مانند کونا و سانتافه است. دیلایت خودرو با گرافیک ۳ تایی، در چراغ بالایی قرار گرفته و در بخش پایین آن، چراغ اصلی با لامپ هالوژنی حضور دارد.
اینکه در گرانترین خودروی ملی در حال ساخت، از این سبک کاسه چراغهای بسیار قدیمی با لامپ هالوژنی استفاده میشود، بسیار جای انتقاد دارد. نکته عجیبتر اینکه ایرانخودرو چندین سال است که دنا را حداقل با عدسی و کاسه چراغی جدیدتر از ریرا عرضه میکند!
چراغهای اصلی با جلوپنجره تلفیق شده و دماغه خودرو را در مجموع تشکیل میدهند. گرافیک جلوپنجره از سطح نسبتا خوبی بهره میبرد. امیدواریم که ایران خودرو در زمان عرضه این خودرو، اشکالات عجیب و غریبی که در تارا وجود داشت، مثل وجود منافذ و فضای زیاد بین کاپوت و سپر وجود نداشته باشد.
این برای اولین بار در کشور است که یک خودروی ملی، با چراغهای کرنرینگ تولید میشود. این سیستم به گونهای کار میکند که با چرخش فرمان به اندازه مشخصی، قسمتی از چراغ های جلو روشن میشود تا مسیر داخل پیچ نورانی شود و راننده با دید کافیتری بپیچد.
لامپ به کار رفته در بخش کرنرینگ، LED بوده اما سایر لامپها متاسفانه هالوژنی خواهند بود.
نمای کناری از طراحی سادهای برخوردار است. ایران خودرو قصد دارد تریم دو رنگ مثل قرمز و مشکی را برای ریرا در نظر بگیرد.
نمای پشتی ریرا که انتظار میرفت مثل تارا، از چراغ متصل استفاده کند، از یک چراغ کاملا جدا از هم و نسبتا اسپرت استفاده کرده است. این چراغها درون یک قاب مشکی رنگ قرار دارند که خطوط اطراف آن ممکن است کمی آزاردهنده باشد.