به گزارش آماج، محمدصادق افراسیابی، معاون راهبردی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، از برگزاری جشنوارهای خبر داد که آثار فرهنگی ایرانی از فیلم و سریال تا کتاب و کمیک را در قالب بازیهای رایانهای بازآفرینی میکند.
شعار و هدف جشنواره
افراسیابی گفت: «جشنواره بازارپردازی فرهنگ و بازیهای رایانهای با شعار «از محتوا تا تجربه؛ از روایتگری تا بازی» برگزار میشود تا آثار فرهنگی ایرانی از فیلم، سریال و انیمیشن گرفته تا کتاب، کمیک و جهانهای داستانی در قالب بازیهای رایانهای بازآفرینی شوند.» وی افزود که این جشنواره فرصتی برای پیوند میان صاحبان آثار فرهنگی و استودیوهای بازیسازی، معرفی سرمایهگذاران علاقهمند و گسترش زنجیره ارزش محصولات فرهنگی است.
نشستهای هماندیشی و همکاری با پلتفرمها
در نخستین نشست مشترک بنیاد ملی بازیهای رایانهای با سکوهای شبکه نمایش خانگی و اتحادیه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی، مدیران ۱۰ سکوی فعال حضور داشتند و سه سکوی شبکه نمایش خانگی از جمله «شیدا» سه برنامه و سریال پرمخاطب خود را برای حضور در رویداد بازارپردازی و تبدیل به بازی معرفی کردند. سایر سکوها اعلام کردند به زمان بیشتری برای نهایی کردن پروژههای خود نیاز دارند.
فراخوان ارائه آثار
در جشنواره بازارپردازی فرهنگی و بازیهای رایانهای، تمام نهادها، ناشران، پلتفرمها و صاحبان آثار فرهنگی میتوانند آثار خود را برای بررسی امکان تبدیل به بازی ارائه کنند. این آثار میتوانند شامل فیلمهای سینمایی، سریالهای شبکه نمایش خانگی، انیمیشن، کتابهای پرفروش، کمیک، جهانهای داستانی و کاراکترها باشند، چه دارای IP رسمی باشند و چه در مرحله ایده یا تولید اولیه.
بررسی قابلیت بازیپذیری و اهداف جشنواره
با همکاری بنیاد ملی بازیهای رایانهای، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حوزه هنری کودک و نوجوان، مرکز تولیدات کودک و نوجوان سازمان صداوسیما و برخی پلتفرمهای شبکه نمایش خانگی، قابلیت بازیپذیری آثار توسط تیم تخصصی بررسی میشود. امکان تولید بازی موبایلی، رایانهای، تعاملی داستانمحور، آموزشی، فرهنگی، اکشن، ماجراجویی، casual یا چند سکویی بر اساس ماهیت هر اثر سنجیده خواهد شد. هدف جشنواره، معرفی آثار فرهنگی به مخاطبان ملی و بینالمللی، توسعه زنجیره ارزش محصولات فرهنگی و بهرهمندی از پیشنهادهای فنی، هنری و تجاری استودیوهای حرفهای است.
فاز دوم و اختتامیه
افراسیابی درباره فاز دوم جشنواره توضیح داد: «در مرحله دوم، استودیوهای توانمند شناسایی میشوند تا همکاری و عقد قرارداد میان صاحبان آثار و تیمهای بازیساز با سهولت بیشتری انجام شود.» اختتامیه جشنواره در هفته آخر بهمن ماه برگزار خواهد شد و آثار منتخب همراه با استودیوهای پیشنهادی معرفی خواهند شد.
برای دنبال کردن اخبار و رویدادهای مرتبط با بازیهای رایانهای و آثار فرهنگی، به آماج مراجعه کنید.